Glaukom – bolest koju ni ne primetimo, a od koje može da se oslepi

Priredio/la: eKlinika|7:00 - 21. 12. 2020.

Svaki gubitak vida ili vidnog polja alarm je za odlazak kod oftalmologa. Glaukom je oboljenje koje predstavlja jedan od vodećih uzroka slepila u svetu − kaže za e Klinika portal oftalmolog prim.dr Milan Stojčić

Ukoliko se ne leči glaukom može da preraste u ozbiljan problem Foto: Unsplash

Glaukom obično nastaje zbog povišenog očnog pritiska. Precizni podaci koliko ljudi u Srbiji ima taj zdravstveni problem ne postoje, ali se procenjuje da je broj obolelih oko 100.000. Jedan od razloga je i to što pacijenti koji imaju povišen očni pritisak ne osećaju tegobe, gubitak vida ide postepeno, pa se lekaru obrate za pomoć uglavnom kada je bolest u odmakloj fazi.

Šta se to dešava u oku što može dovesti do potpunog slepila? – pitanje je koje muči brojne pacijente. Oftalmolog prim.dr Milan Stojčić pojašnjava da je unutrašnjost očne jabučice ispunjena očnom vodicom koja se stalno stvara i otiče iz oka. Kada se, iz nekog razloga, kanalići koji su zaduženi za odvod tečnosti zapuše ili prestaju da funkcionišu, tečnost se u većoj količini zadržava u očnoj jabučici, pritiska očni živac i dovodi do njegovog postepenog oštećenja.

− Očni živac sprovodi vidne informacije od oka do mozga a usled njegovog oštećenja nastaju promene u vidnoj funkciji. Glaukom je oboljenje koje predstavlja jedan od vodećih uzroka slepila u svetu − kaže za eKliniku dr Milan Stojčić iz Klinike “Miloš”.

U svetu od glaukoma boluje skoro 80 miliona ljudi, od čega je oko osam miliona ljudi potpuno slepo. Bolest je veoma podmukla, u najvećem broju slučajeva ne javljaju se nikakvi simptomi, te 50 odsto obolelih u razvijenim zemljama ne zna da boluje od glaukoma.

Kada otići na pregled

– Osobe koje imaju više od 40 godina i nemaju nikakve faktore rizika preventivne preglede treba da obavljaju na dve godine

– Osobe starije od 40 godina koje imaju određene faktore rizika, preventivne preglede treba da obavljaju jednom godišnje

– Mlađi od 40 godina dovoljno je da preglede kod oftalmologa obave na svake četiri godine

– Oni koji su mlađi od 40 godina, a u porodici imaju obolele od glaukoma, onda preventivne preglede treba da rade na dve godine

Tihi kradljivci vida

Stojčić pojašnjava da najčešći oblik glaukoma – primarni glaukom otvorenog ugla koji ne daje u početku skoro nikakve simptome. Zato se kaže da je glaukom“ tihi kradljivac vida“. Prvi simptom koji pacijenti mogu da primete je oslabljen vid i gubitak vidnog polja na periferiji.

Centralni vid dugo ostaje očuvan i to je jedan od razloga zašto se pacijenti relativno kasno javljaju na pregled i zašto se glaukom  kod nekih osoba otkrije tek u odmaklom stadijumu bolesti.

− Jedan mali broj pacijenata ima predispoziciju u građi oka da oboli od akutnog oblika glaukoma, sa naglim skokom očnog pritiska. Oni dožive intenzivne simptome kao što bol, crvenilo oka i nagli gubitak vida − pojašnjava naš sagovornik.

Svi uzrasti mogu da obole

Bolest može da se javi u svim uzrastima, kod novorođene dece, mladih, ali se najčešće javlja kod starijih osoba. Najvažniji faktor rizika za nastanak glaukoma je povišen očni pritisak, zatim značajnu ulogu igra nasledni faktor, te su u većem riziku da obole osobe koje u porodici imaju pacijente sa glaukomom.

Faktor rizika za nastanak bolesti je i poremećaj cirkulacije krvi iz bilo kog razloga, zatim dijabetes, visok ili nizak krvni pritisak. Osobama koje imaju te faktore rizika preporučuju se češći preventivni pregledi, kako bi se bolest na vreme otkrila i blagovremeno počelo sa lečenjem.

Faktori rizika

– Genetika igra važnu ulogu, pa su u većem riziku da obole oni koji u porodici imaju obolele od glaukoma

– Osobe koje imaju poremećenu cirkulaciju krvi

– Dijabetičari

– Oni koji imaju visok ili pak nizak krvni pritisak

– Osobe koje pate od migrene

Lečenje

Ukoliko se bolest otkrije u ranoj fazi uz adekvatnu terapiju, očni pritisak može dobro da se kontroliše i da pacijent ne izgubi vid. To se postiže odgovarajućim kapima za oči, zatim laserskom terapijom kojom se proširuju kanali kroz koje tešnost izlazi iz oka, kao i operacijom.

− Ukoliko se radi o hroničnom glaukomu nemoguće je bolest izlečiti ali se adekvatnim lečenjem i redovnim kontrolama bolest može držati pod kontrolom, odnosno sprečiti nastanak slepila kao najteže posledice. Lečenje zavisi od tipa glaukoma i sastoji se u snižavanju očnog pritiska. Cilj terapije je održavanje vidne funkcije, a time i kvaliteta života. U terapiji se koriste kapi, laseri, operacije i kombinacija ovih metoda a način lečenja je individualan za svakog pacijenta− pojašnjava Stojčić.

Oštećenja koja su nastala na očnom živcu ne mogu popraviti se i da dolazi do nepovratnog gubitka vida. Bolest se uglavnom jalja na oba oka. Kod pojedinih pacijenata prvo se može javiti na jednom oku, a posle određenog vremena i na drugom oku.

Preventivni pregledi

Od suštinske važnosti za lečenje glaukoma je da se bolest prepozna na vreme. To je moguće jedino redovnim preventivnim pregledima kod oftalmologa. Ukoliko lekar tokom pregleda posumnja na glaukom predložiće dodatna ispitivanja. To je jedini put ka otkrivanju i uspešnom lečenju ove bolesti.