Ne perete ruke? Dijareja je sigurna posledica, ali to je najmanji problem

Priredio/la: V. Marić Brajković|12:30 - 28. 11. 2020.

Pranje ruku sprečava zarazu, to lekari stalno pričaju. Ali koliko se to sprovodi u praksi? Trećina ljudi u Srbiji ne pere ruke

mikroorganizmi na ruci Foto: Shutterstock

Koliko je važno pranje ruku u sprečavanju prenosa virusnih i bakterijskih infekcija slušamo svakodnevno, jer je to i jedna od mera u borbi protiv covid 19. Ali iako deluje kao banalna higijenska navika, mnogo ljudi ne pere uopšte ruke ili to radi sporadično, nedovoljno. Prema poslednjem istraživanju higijenskih navika u Srbiji, koje je sproveo Institut za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut“, svaki treći stanovnik Srbije ne pere ruke. Dovoljan razlog za ovaj tekst.

Operite ih, operite ih dobro

Nauka je već godinama jasna: pranje ruku može da smanji prenos bolesti i samo oboljevanje, ali to ne radimo dovoljno često. Jedna studija procenjuje da bismo, ako bismo to svi radili redovno, mogli da spasemo milion života svake godine.

Prenosite patogene mikroorganizme

Ako ne operete ruke kad su na njima patogeni mikroorganizmi, možete da ih prenesete prijateljima i porodici i tako ih razbolite. Ako ih pokupite  na nekom predmetu – poput kvake ili rukohvata – mogli biste da zarazite ljude koje ni ne poznajete. Obavezno perite ruke  nakon korišćenja kupatila. Jedan gram ljudskog izmeta može sadržati milione i milione patogenih mikroorganizama.

I vi možete da se razbolite

Sve te bakterije, virusi, paraziti sa prljavih ruku mogu stići i do vas. Rukama možete da ih prenesete do očiju i usta sa mesta o kojima ne želite ni da razmišljate. A bolesti koje patogeni mikroorganizmi izazivaju mogu biti ozbiljne. Pranje ruku sapunom (koji je mnogo efikasniji od dezinfekcionog sredstva ili same vode) može vas zaštititi od bolesti poput dijareje, respiratornih infekcija i još mnogih drugih. Osim toga, kada ste bolesni izostajete sa posla.

Deca propuštaju nastavu, a vi posao

Deca često ne peru ruke pa se često razboljevaju i propuštaju nastavu. Zato im je neophodna stalna edukacija o važnosti pranja ruku.

Dijareja

Česta posledica loše higijene ruku je dijareja, jer preko usta štetni mikroorganizmi dospevaju do vaših creva. Možete da osetite nelagodu, mučninu ili grčeve i na kraju sledi – proliv. A dijareja može biti simptom bolesti poput kolere ili tifusa. Proliv je drugi vodeći uzrok smrti kod dece mlađe od pet godina.  Jedno istraživanje je pokazalo da pranje ruku sapunom može sprečiti oko četiri od svakih 10 slučajeva dijareje.

toalet papir

Loša higijena uzrokuje probavne smetnje Foto: Shutterstock

Infekcije očiju

Dokazano je da pranje ruku sprečava dve bolesti oka. Prvo, veoma česti konjuktivitis koji izaziva crvenilo i suzenje očiju. Druga bolest koja preti je veoma zarazni trahom očiju, bakterijska infekcija koja je vodeći uzrok slepila u svetu.

Infekcije kože

Bakterije stafilokoke često se nalaze na vašoj koži i u nosnicama. Ako  uđu u otvorenu ranu, mogu izazvati infekcije kože ili duboko prodreti u vašu kožu i meka tkiva. Odatle mogu putovati u zglobove, kosti i organe. Stafilokoke mogu čak da izazovu trovanje krvi (sepsa).  Pranje ruku vodom i sapunom sprečava ih u tome.

Kako oprati ruke

Potrebno je: voda, sapun, sapunjanje i pranje ruku bar 20 sekundi, ispiranje i sušenje peškirom.

Obavezno oprati:

– Pre, tokom i posle pripremanja hrane
– Pre nego što jedete
– Nakon što ste bili u kupatilu (ili pomagali mališanu)
– Nakon maženja svog ljubimca
– Posle kijanja
– Ako ste došli spolja kući

Sredstvo za dezinfekciju ruku sa 60 odsto alkohola pomaže u održavanju higijene, ali sapun je bolji!