Od tuge za voljenom osobom možete ozbiljno da se razbolite. Evo šta možete da učinite

Priredio/la: V. Marić Brajković|20:00 - 22. 11. 2020.

Kada tugujete, tuguje i vaš organizam, hormoni stresa ubrzavaju puls, gubite apetit, muče vas strahovi, umor, nesanica, a ukoliko ovakvo stanje potraje, morate sebi da pomognete

tužna žena u krevetu

Tuga je normalno stanje posle gubitka bliske osobe, ali ako predugo traje, neophodna je pomoć Foto: Shutterstock

Kada izgubite blisku, dragu osobu, vaš život se  menja iz korena. Ali prvi udar gubitka trpi vaše psihičko i fizičko zdravlje.  Iako je period tugovanja normalan nakon takvog gubitka, simptomi koji predugo traju ozbiljno narušavaju vaše zdravlje.

Problemi sa spavanjem

Tuga može da ometa zdrav san neophodan za psihički i fizički odmor. Možda ćete imati problema sa spavanjem ili ćete se često buditi noću, možda odete i u drugu krajnost, pa nećete moći da se budite. U tome mogu da vam pomognu ustaljene navike pred odlazak u krevet. Opustite se polako pre spavanja sa nečim mirnim poput kupke, knjige ili vežbi disanja, a svaki dan idite u krevet i budite se u isto vreme.

Umor

Tuga crpi energiju. Da biste nastavili dalje i da ne biste gubili snagu, potrebno je da jedete redovno, čak i ako vam se to ne dopada. I vežbanje – nešto jednostavno kao što je šetnja zaista može da pomogne. Takođe je dobro da se ne osamite, da ostanete u kontaktu sa porodicom i prijateljima. Ako ni to ne pomaže, obratite se psihoterapeutu koji može da vam pomogne lekovima, ali i indvidualnom ili grupnom terapijom.

Imunitet

Postoje neki dokazi da tuga može da utiče na sposobnost organizma da se bori protiv bolesti i infekcija, posebno ako traje dugo. Razgovarajte sa lekarom ili stručnjakom za mentalno zdravlje ako imate problema da prihvatite gubitak ili  sa nekim drugim problemom koji izaziva tugu.

ženi otiču prsti

Oticanje kao posledica upale Foto: Shutterstock

Upalni procesi

To se dešava kada vaš imunološki sistem reaguje na nešto što vidi kao pretnju što često dovodi do oticanja raznih delova tela. Može igrati ulogu u bolestima srca, artritisu, dijabetesu, astmi i, možda, raku. Postoje dokazi da je tuga povezana sa upalom, a neke studije pokazuju što je jača tuga, to je upala ozbiljnija. Vežbanje i pravilno ishrana mogu vam pomoći da se time pozabavite.

Anksioznost

Događaji koji prouzrokuju tugu čine da se osećate kao da nemate kontrolu nad svojim životom. Problem mogu da vam predstavljaju nesigurna finansijska budućnost, strah od gubitka druge drage osobe, ili nelagoda što ste sami.  Neke brige su normalne, ali ako vaša anksioznost traje duže od nekoliko meseci ili vam ometa uobičajene aktivnosti ili obavljanje posla, potražite stručnu pomoć.

Kortizol

Ovaj hormon stresa organizam oslobađa više nego obično u vaš krvotok tokom šest meseci nakon gubitka voljene osobe. Visok nivo kortizola tokom dužeg perioda može povećati rizik za bolesti srca ili visok krvni pritisak.

Prvi simptomi raka jajnika

Ne ignorišite bol u stomaku Foto: Shutterstock

Varenje

Tuga vas može dovesti do toga da prestanete redovno da jedete ili da počnete da se prejedate. A hormoni stresa mogu da izazovu  grčeve u stomaku, dijareju, zatvor, čak i sindrom iritabilnog creva. Ako imate problema sa stomakom koji ne prestaje, obratite se lekaru.

Bolovi

Tuga može da bude uzrok bolova u zglobovima, leđima ili glavobolje. Jedan od razloga mogao bi da bude napetost u mišićima izazvana hormonima stresa koje organizam oslobađa kao odgovor na tugu. Vremenom bi ovo stanje trebalo da se poboljša, ali razgovarajte sa lekarom ako bolovi ne jenjavaju.

Otkucaji srca

Ozbiljna tuga može vam ubrzavati puls čak šest meseci. Ubrzan puls, uzrokovan anksioznošću ili oslobađanjem kortizola, mogao bi da poveća rizik za srčane probleme. Razgovarajte sa svojim lekarom o dodavanju ili promeni lekova, posebno ako već imate problema sa srcem.

žena ima bol u grudima

Od tuge osoba oseća bol u grudima i otežano diše Foto: Shutterstock

Sindrom slomljenog srca

Iznenadni gubitak supružnika ili voljene osobe može izazvati snažne emocije i pokrenuti hormone koji dovode do oštrog bola u grudima i otežanog disanja. Vaše srce neko vreme možda neće dobro pumpati krv, čak možete da imate osećaj da ste doživeli srčani udar. Ipak, u najvećem broju slučajeva, to je samo osećaj, obično ne dolazi do oštećenja srca ili blokiranja arterija. Većina ljudi se oporavi u roku od nekoliko dana ili nedelja.

Veći rizik od srčanog udara

Ali treba naglasiti, prvog dana tugovanja zbog gubitka nekog bliskog, rizik za srčani udar veće su nego u uobičajenim uslovima. Rizik opada tokom prve nedelje. Pokušajte da se naspavate i pripazite na znakove srčanog udara poput bolova u grudima i stomaku, hladnog znoja, mučnine i vrtoglavice.