Medicinski informativni portal
Naslovna / Psihologija

Stresni snovi imaju snažnu poruku. Evo šta nam govore i kako da ih se rešimo

Priredio/la: I. N.
19:00 - 13. 05. 2021.

Stresni snovi često nemaju „tragičan“ završetak. Tri su najčešće kategorije takvih snova, a njihov sadržaj najčešće se odnosi na posao, ljubav ili školovanje

snovi-stres- noćna mora Stresni snovi često nemaju „tragičan“ završetak Foto: shutterstock

Postoji li išta gore od odlaska u krevet pod stresom i prenošenja stresa i na snove? Nije neobično da sanjamo stresne situacije, ali je ovakve snove moguće sprečiti. Evo šta treba znati o njima, kao i kako možete da ih zamenite mirnijim snom, po savetu stručnjaka.

Stresni san naspram noćne more

Najpre je potrebno napraviti razliku između stresnih snova i noćnih mora. Iako definitivno sličnost postoji, terapeut i stručnjak za snove Lelie Elis objašnjava da stresni snovi naizgled mogu duže da traju, dok su noćne more intenzivnije. Oni su često više frustrirajući nego istinski zastrašujući, posebno ako se ponavljaju.

Kad imamo noćnu moru, najčešće se probudimo uspaničeni. Stresan san može za temu da ima bilo šta, i dosadan i običan sadržaj, dok noćna mora ima tendenciju da bude jeziva ili opasna po život i često je povezana sa traumom. Stresni snovi često nemaju „tragičan“ završetak, već su poput hrčka u svojoj vrtešci: radnja traje dugo, a ne vodi nikuda.

Uobičajeni stresni snovi

Budući da stresni snovi nastaju iz stresnih situacija u našem životu, dakle iz realnih situacija koje doživljavamo dok smo u budnom stanju, oni se razlikuju od osobe do osobe. Nekoliko je uobičajenih tema: mora se obaviti nešto što osobi teško pada, kasnite na važan sastanak ili ne postižete da završite obaveze na vreme, gubitak nečeg važnog, poput pasoša ili novca, padate na ispitu, prespora ili prebrza vožnja u automobilu koji vozite vi ili neko u koga nemate poverenja, tornado ili poplave, požar u vašem domu…

Tri kategorije

Tri su najčešće kategorije stresnih snova, a njihov sadržaj najčešće se odnosi na posao, ljubav ili školovanje.

1. Situacije koje uključuju posao

Iako neki snovi mogu da budu prilično doslovni, stručnjaci napominju da su stresni snovi često više simbolički. Dakle, sanjarenje o radu u vašoj kancelariji ne znači nužno da ste pod stresom zbog posla. Posao može da predstavlja izvor sredstva za život, naše finansije i našu svrhu, pa ako ste se brinuli o nekoj od tih stvari, u snu se to može manifestovati kao nevolja u kancelariji, problem sa kolegom ili šefom.

2. Školski ambijent

Snovi o stresu povezani sa školom su vrlo česti i mogu da sadrže bilo šta, od kašnjenja, do ispita za koji nikada niste učili, propuštanje nastave ili nemogućnost pronalaska učionice ili domaćeg zadatka.Prema rečima stručnjaka za snove, ove teme su često projekcija stresa zbog posla i karijere, i to mnogo češće nego što su to snovi o poslu. Ako ne možete da pronađete učionicu ili amfiteatar, možda imate utisak da niste na mestu na kojem bi trebalo da budete, kad je u pitanju vaš posao i karijera.

3. Ljubavni odnosi

Terapeuti objašnjavaju da su stresni snovi o vezama posledica sukoba sa nekim iz okruženja. Sanjate da vas partner ignoriše ili ste sa njim u sukobu. Ovi snovi neretko u svom sadržaju uključuju i vodu, jer ona odražava naše emocije. Dakle, mogu da uključuju utapanje, brodolom ili jak pljusak.

Šta ih uzrokuje?

Uzrok stresnih snova je najčešće – stres. Postoji kontinuitet u načinu na koji se naše misli zadržavaju, bilo da spavamo ili smo budni, kažu stručnjaci. Ako neprestano promišljamo, brinemo se ili „vrtimo“ iste najgore scenarije neprestano, to može da se odrazi na snove. Stres je usko povezan sa našim nervnim sistemom, pa ako smo uznemireni, verovatno će takvi biti i naši snovi.

Oni su, takođe, u vezi sa našim telesnim osećajem. Snovi su često slike našeg fizičkog stanja i predstavljaju ono što se dešava u našem nervnom sistemu. Posebnu pažnju potrebno je obratiti na emocije koje doživljavamo tokom sna.

Ako se stresni snovi ponavljaju

Ako u u životu imate stresor koji se ponavlja, verovatno će se pojavljivati i u vašim snovima, češće i na isti način. Ako je tako, to je znak da vam je potreban odmor, predah. Takođe, savet je da povedete računa o ishrani i da vežbate, odnosno da nađete zdrave načine suočavanja sa stresom.

Kad su u pitanju stresni snovi koji se ponavljaju, treba obratiti pažnju da to koju emociju izazivaju. To može da bude osećaj žurbe, frustracije, straha… Ako usmerite pažnju na to osećanje, moći ćete da ustanovite sa kojim stresom iz stvarnog života je san povezan.

Tehnike za bolji san

Snovi o stresu koji se ponavljaju znak su da treba da radite na ublažavanju stresa dok ste budni, a posebno u časovima pre spavanja. Ovo je lakše reći nego učiniti, za to postoji nekoliko delotvornih tehnika.

1. Vođenje dnevnika pre spavanja

Budući da imamo tendenciju da sanjamo o onome što potiskujemo, beskorisno je da pokušavamo da potpuno zanemarimo stres.  Umesto toga, stručnjaci savetuju da odvojimo određeno vreme za opuštanje pre spavanja. Nađite vremena da se konstruktivno pozabavite izvorima stresa. Ako postoji težak razgovor koji treba da vodite sa prijateljem ili članom porodice, nemojte da ga odlagažete. Suština je u tome da vam je potreban predah, kako bi i vaš um mogao da se odmori.

2. Meditacija ili joga

Pored dnevnika, druge umirujuće rutine koje vas mogu da opuste pre spavanja jesu meditacija i joga. Ako se desi da vas san probudi, možete po buđenju da meditirate ili uradite vežbe joge kako biste lakše ponovo utonuli u san.

3. Potražite odgovore u snovima

Ako pamtite šta ste sanjali, to može da bude od velikog značaja, jer ako je stresan san može da ukaže na to da imate proble  i da pomogne da pronađete odgovor na to šta vas muči. Zapitajte se šta on vama predstavlja i šta je potrebno da uradite. Ako niste u stanju da odmah pronađete odgovor, možete da zabeležite sadržaj u „Dnevnik snova“ i naknadno razmislite.

Savet za bolji san

Sve što možete da učinite kako biste smanjili stres tokom budnog stanja, istovremeno može da pomogne lakšim i lepšim snovima. Davanje prioriteta dobrom kvalitetu spavanja takođe pomaže da san bude lakši. Evo nekoliko brzih saveta:

– jedite uravnoteženo i redovno vežbajte

obrok pred spavanje ne treba da bude obilan

– odvojte dovoljno vremena za spavanje

– nemojte da spavate u previše zagrejanoj prostoriji

– idite u krevet i budite se u isto vreme svakog dana, čak i vikendom

Posavetujte se sa svojim lekarom ako vam san predstavlja stresni snovi predstavljaju hroničan problem.

Kako da se rešite stresa

Stresne situacije, kao i hronična napetost jesu uzrok nemirnih snova. Postoje načini da kanališete stres:

– jedite uravnoteženo i redovno vežbajte;

– praktikujte jogu ili meditaciju;

– ako su stres i anksioznost hronično stanje, razgovarajte sa lekarom;

– koristite ulje lavande, posebno pre spavanja, kao i umirujuće čajeve, poput kamilice, lavande ili matičnjaka;

– suočite se sa životnim problemima, umesto da odlažete njihovo rešavanje i da ih izbegavate;

Posavetujte se sa terapeutom ili stručnjakom za mentalno zdravlje ako vam stres predstavlja stalni problem.

Upravljanje stresom

Snove može biti teško dešifrovati, posebno one stresne, ali oni mogu da sadrže važne poruke o tome šta treba da promenite u svakodnevnom životu. Upravljanje stresom i optimizacija rutine spavanja pomoći će da prespavate noć, ublažiti stresne snove i da se probudite odmorni.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend