Medicinski informativni portal
Naslovna / Psihologija

Kako se boriti sa depresijom i patnjom u vreme praznika

Priredio/la: D. Tadić
17:00 - 01. 01. 2021.

Praznici su težak period za one koji se nose sa nekim bolom ili gubitkom drage osobe

tužna žena za praznike

Suočavanje sa bolom za vreme praznika je posebno teško Foto: Shutterstock

Za mnoge od nas 2020. bila je sasvim drugačija kada je u pitanju svakodnevica, posao, veze i odnos prema voljenima. U toj količini da je Aneta Čajlds, psihoterapeut opisuje kao „kolektivni bol“. Posebno su vremena praznika, kada se svi iskreno, (ali i mnogi lažno osmehuju), težak period za one koji se već bore sa teretom depresije i stresa.

Psihoterapeut savetuje kako da prebrodite dobra praznika, ako ste doživeli guubitak drage, bliske osobe.

Patnja se posebno pojačava kod nekih osoba za vreme praznika

– Pritisak da se bude deo nečega i da se iz sve snage svira u čast savršene sezone praznika, nešto je što mnogi osećaju kao breme. Kada se oporavljate od teškog vremena ili gubitka voljene osobe, pokušavajući da uspostavite balans, suočavanje sa prazničnom atmosferom se može učiniti kao nešto što jednostavno ne možete podneti – objašnjava Čajlds.

Praznici su vreme za porodicu i druženje, a to nije nešto što svako može priuštiti u vreme pandemije.

Nema rasporeda za patnju

Šta možemo da učinimo, kako možemo da prebrodimo sezonu praznika? Nema jednostavnog odgovora, ali važno je da budete obazrivi i strpljivi sa samima sobom, ističu psiholozi.

– Ovo je bila neverovatno izazovna godina i sasvim je u redu da se osećate emotivno preopterećeni, posebno ako ste imali teško iskustvo gubitka bližnjih. Zapamtite nema rasporeda za patnju koja je kompleksno i lično iskustvo. Malo po malo, vreme nas leči. Budite u kontaktu sa voljenima, kreativno slavite praznike ove godine – objašnjava Čajlds.

Moć ličnog kontakta

Ona ističe da nikada ne potcenjujete moć ličnog kontakta. Društvene mreže, poruke su takođe sredstvo da stupite s nekim u kontakt.

Video pozivi sa svim njihovim greškama i zastojima sredstvo su da vidimo nečiji izraz lica, stav.

– Posmatranje izraza lica i pokreta aktivira ogledalo neurone, pojačavajući empatiju – objašnjava Čajlds.

Pre otkrića ove vrste neurona načnici su verovali da ljudski mozak upotrebljava logično razmišljanje u interpretaciji i predviđanju akcija drugih ljudi. Sada, međutim, mnogi vjeruju kako mi razumemo druge ljude ne razmišljanjem, nego osećajima.

Ogledalo neuroni nam omogućavaju da predvidimo ne samo namere druge osobe nego da razumemo nameru i osećaje koji su u temelju tih akcija. Ako, na primer, vidimo nekog da se smeje, naši ogledalo neuroni za osmeh će se aktivirati stvarajući osećaj u umu koji je povezan sa smeškom.

Psihoterapeuti opominju da sezona praznika ne mora biti po svaku cenu vreme savršenstva. Nema potrebe da praznična trpeza ili jelka budu eksponati za izložbu.

Budite kreativni

Moža savršeno ukrašen kolač nije obavezna opcija. Možda je od virtuelne večere i kolača kojim ćete se pohvaliti na društvenim mrežama, mnogo bolje opuštanje u toploj kupki.

Ne rasipajte energiju

Podsetite se da činite sve što je u vašoj moći.

– Osećati se slomljeno ili preplavljeno emocijama nije znak slabosti ili signal da niste u stanju da se izborite. Ukoliko vam je potreban razgovor, kontaktirajte terapeuta i uočite značaj brige za sebe kad god osećate da je to prava stvar – kaže Čajld.

Možete posvetiti svakog dana nekoliko minuta sabiranju misli i osećaja, usredsredite se na disanje ili vodite dnevnik. Lagano istezanje ili šetnja su takođe oblici samopomoći. Pronađite šta vam najviše odgovara i posvetite izvesno vreme toj aktivnosti.

I neko dobro od korone

– Tiho podnošenje radosti praznika i svih poruka može biti teško. Ali ove godine to breme je malo olakšano, i ono što nam se čini kao loše, možda baš i nije tako loše. Pandemija bi mogla da uveća empatiju na globalnom nivou – tvrdi Čajlds.

Ona podseća da smo svi iskusili neki nivo bola, i da nam to može pomoći ukoliko se osećamo usamljeno.

– Nema čudotvornog leka za duševnu patnju. Uradili smo najviše što možemo sa onim što imamo. Trenutno je to više nego dovoljno – poručuje Čajlds.

 

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend