Naslovna / Prirodna medicina

Majoran ublažava menstrualne probleme i smanjuje upale

Priredio/la: Ma.R.|13:00 - 26. 12. 2021.

Majoran se od davnina koristi za rešavanje problema sa varenjem i onih koje izaziva čir na želucu

majoran Majoran je i začin i preparat koji se koristi u narodnoj medicini Foto: Shutterstock

Majoran je aromatična lekovita biljka koja se u medicini koristi prvenstveno za poboljšanje varenja i umanjivanje menstrualnih problema. Važan je sastojak mediteranske kuhinje i jedan od omiljenih začina koji idu u supe, salate, i jela od mesa. Sličan je origanu, ali ima nešto blaži ukus. Koristi se i osušen, i u svežem stanju.

Majoran i njegove potencijalne koristi za zdravlje

Dokazano je da ova biljka ima antioksidativna i antiinflamatorna svojstva. Antioksidanti pomažu u sprečavanju oštećenja ćelija uzrokovanih slobodnia radikalima. Više jedinjenja u majoranu ima antioksidativne efekte koji smanjuju upalu, a jedno od njih je karvakrol.  Upala je normalan telesni odgovor na moguću infekciju, ali hronične upale povećavaju rizik od određenih bolesti kakve su dijabetes, rak i autoimuni poremećaji.

Majoran je u studijama pokazao i izraženo antimikrobno dejstvo. Njegovo razblaženo esencijalno ulje koristi se za lečenje kožnih gljivičnih infekcija. Neka njegova jedinjenja su deo sastava probiotičkih suplemenata. Trеba reći da je potrebno više studija jer, sa druge strane, neki sastojci koji se takođe nalaze u majoranu se koriste kao deo pesticida zа prehrambenе usevе.

Pomoć za želudac i bolje varenje

Majoran se od davnina koristi za sprečavanje i rešavanje problema sa varenjem i kod čira na želucu. Takođe, i nekih bolesti koje se prenose hranom, kao što je infekcija bakterijom Clostridium perfringens. Pored toga, studija rađene na pacovima dokazale su visoku efikasnost u slučaju čira na želucu. Očekuje se više studija na ljudima.

Majoran delotvoran kod ženskih bolesti

Ekstrakt ili čaj od majorana mogu da pomognu u regulisanju menstrualnog ciklusa, kao i da doprinesu hormonskoj ravnoteži kod žena koje imaju neredovne cikluse. Takođe, studije kažu da je majoran efikasan u lečenju sindroma policističnih jajnika (PCOS). Radi se o hormonskom poremećaju sa simptomima neredovnih menstruacija, akni i maljavosti. Studija sprovedena na 25 žena sa PCOS otkrila je da konzumiranje čaja od majorana poboljšalo njihov hormonski profil i osetljivost na insulin. Korišćenje bilo koje biljke zbog problema sa menstrualnim procesom svakako zahteva konsultaciju ginekologa.

Mogući neželjeni efekti i ko ne bi smeo da ga konzumira

Trudnice ili dojilje treba da izbegavaju majoran u bilo kom obliku. Zbog jakog uticaja na različite reproduktivne hormone i menstruaciju, ova biljka može izazvati negativne neželjene efekte tokom trudnoće. Takođe, neki sastojci iz njega mogu izazvati probleme sa zgrušavanjem krvi.

U jednoj studiji koja je analizirala 20 biljaka, utvrđeno je da majoran ometa normalno formiranje trombocita, što je ključni faktor u zgrušavanju krvi. Zbog toga je konzumiranje majorana strogo zabranjeno osobama koje su na bilo kom vidu antikoagulantne terapije.

Interakcija sa nekim lekovima

Ova biljka takođe može da stupi u interakciju sa određenim lekovima kao što su razređivači krvi i antikoagulansi, i da poveća rizik od krvarenja. Isti slučaj je i sa lekovima za dijabetes, jer može da spusti nivo šećera u krvi. I osobe koje imaju dijabetes ne bi trebalo da konzumiraju majoran pre razgovora sa lekarom.