Medicinski informativni portal
Naslovna / Prirodna medicina

Čajevi sadrže ketahine koji brže razgrađuju masti i sagorevaju kalorije

Priredio/la: Ma.R.
12:00 - 16. 11. 2021.

Čajevi imaju sposobnost da ubrzaju metabolizam, a ovih 5 vrsta mogu da nam pognu da sredimo kilažu

Čajevi Čajevi imaju manje kalorija od većine drugih pića Foto: Shutterstock

Čajevi sadrže biljna jedinjenja koje se zovu katehini i koja, prema istraživanjima, mogu da utiču na ubrzavanje metabolizma. Katehini brže razgrađuju masti i podstiču sagorevanje kalorija. Iako je neophodno još istraživanja, i sada se može reći da neki od čajeva zaista imaju potencijal za borbu sa viškom kilograma.

Čajevi umanjuju rizik za mnoge bolesti

Zbog ukusa, lekovitih svojstava, ali i tradicije, čajevi su u mnogim zemljama visoko pozicionirani po konzumaciji, uz vodu i kafu. Pregled više istraživanja, objavljen 2019. godine u Molecular Nutrition & Food Research, pokazao da je ispijanje dve ili tri šoljice dnevno povezano sa manjim rizikom od bolesti kardiovaskularnog sistema. Uz to, i dijabetesa tipa 2 i moždanog udara. Iako je prisutno još nedoumica, pozitivni efekti konzumacije čaja na kontrolu telesne težine odnose se prvenstveno na manju količinu kalorija. Ona je u odnosu na druga pića, nesporna.

Kako čajevi mogu da pomognu u procesu gubitka težine

Ako su pića koja obično pijete visokokalorična, kada ih zamene čajevi, sigurno će biti gubitka kilograma u određenoj meri. Ketahini, koje sadrži čaj, dokazano brže razgrađuju masti i podstiču sagorevanje kalorija. U čaju se nalazi kombinacija četiri katehina – epikatehiniok (EC), epigalokatekhin (EGC), epikatehin galat (EKG) i epigalokatehin galat (EGCG). Epigalokatehin galat je najzastupljeniji, i smatra se da ima i najviše pozitivnih svojstava koja blagotvnorno utiču na zdravlje.

Zeleni čaj

Većina razgovora o čajevima i njihovom uticaju na gubitak težine obično počinje od zelenog čaja, i to ne bez razloga. Naime, iako su studije koje su do sada rađene ograničene, ima ih najviše upravo o pozitivnim dejstvu zelenog čaja. Anketa sprovedena na oko 1.200 muškaraca i žena na Tajvanu, otkrila je da su oni koji su pili dve šoljice zelenog čaja dnevno, više od 10 godina, imali manji procenat telesne masti kao i manji obim struka, u odnosu na one koji ga nisu konzumirali.

Druga istraživanja skreću pažnju na još direktniju vezu. U jednoj maloj laboratorijskoj studiji, 10 zdravih muškaraca sagorelo je od 63,5 do 200 kalorija za 24 sata nakon što su uzeli dodatak ekstrakta zelenog čaja tri puta dnevno. U danima kada su uzimali placebo, nije bilo sličnog sagorevanja masti. Pretpostavlja se da efekti sagorevanja kalorija iz zelenog čaja mogu da budu kombinacija dejstva EGCG i kofeina. Oni udruženi, kako se navodi u pojedinim istraživanjima, direktno ciljaju masne ćelije.

Crni čaj

Kada se uberu, listovi crnog čaja oksidiraju. Taj proces pojačava dejstvo polifenola i teaflavina, i naziva se fermentacija. Upravo on je odgovoran i za korisno dejstvo sagorevanja masti. Poznata je studija u kojoj su se muškarci i žene, koji su pili tri šoljice crnog čaja u prahu dnevno, gojili manje i smanjili obim struka posle tri meseca konzumiranja, u poređenju sa onima koji nisu.

Polifenoli takođe utiču i na bolju crevnu floru. U studiji objavljenoj u septembru 2017. u časopisu European Journal of Nutrition, istraživači su hranili grupu gojaznih miševa hranom sa visokim sadržajem masti i šećera. U nju su dodavali ekstrakte crnog čaja. Posle četiri nedelje, životinje iz ove referentne grupe su imale istu težinu kao grupa miševa hranjena namirnicama sa niskim sadržajem masti. Kada su uzeti uzorci iz creva, otkriveno je da grupa koja je imala kontakt sa crnim čajemi ima manje loših crevnih bakterija, koje su povezane sa gojaznošću. Naučnici su optimistični, i očekuju više istraživanja na ljudima.

Beli čaj

Ova vrsta čaja se najmanje ispituje od svih čajeva, zbog njegovog laganog, delikatnog ukusa. Minimalna obrada takođe znači i da beli čaj sadrži veliku količinu antiinflamatornih antioksidanata i epigalokatehin galata (EGCG) koji sagoreva masti. Postoje navodi istraživača iz laboratorijskih studija da beli čaj ubrzava razgradnju masnih ćelija i blokira stvaranje novih. Prednost belog čaja je, uz blag ukus i prijatnu aromu, i manji sadržaj kofeina u odnosu na zeleni čaj. Pun je aminokoselina, a antioksidanti iz njega pomažu u borbi protiv slobodnih radikala. Uz to, podižu imunitet i pomažu u borbi protiv prehlada i infekcija, jačaju krvne sudove time što sprečavaju taloženje masti u njima. Neka istraživanja su pokazala da beli čaj ima više antioksidanata i od zelenog čaja.

„Crveni zmaj“ (Oolong čaj)

Tradicionalni kineski čaj Oolong je negde „na sredini“, ako govorimo o ukusu – oštriji je od zelenog, a blaži od crnog čaja. Uz katehine i teaflavine, sadrži i kofein, za koji je dokazano da može da utiče na sagorevanje masnih naslaga. Zbog toga rezultati jedne studije objavljene u časopisu Nutrients koji su otkrili da ekstrakt Oolong čaja pomaže u povećanju sagorevanja masti kod miševa, nisu iznenadili. A jedna manja studija sa 12 učesnika, objavljena u decembru 2020. u istom časopisu, otkrila je da su muškarci koji nisu bili gojazni, a koji su pili Oolong čaj za doručak i ručak, imali za 20 procenata veće sagorevanje masti posle obroka.

Efekti sagorevanja masti uz konzumaciju „Crvenog zmaja“ pripisuju se lipidima. Još jedna studija je pokazala da ispijanje četiri šoljice ovog čaja dnevno pomaže odraslima koji su gojazni u borbi protiv kilograma. Čak 70 odsto njih imalo je pozitivne efekte u smislu gubljenja kilograma nakon određenog perioda konzumacije čaja.

Hibiskus

Ekstrakt hibiskusa delotvoran je u prevenciji visokog krvnog pritiska i visokog holesterola, kažu određene studije. Takođe, ovaj popularni čaj može da pomogne u održavanju težine na zadovoljavajućem niovu. U jednoj studiji, gojazne odrasle osobe koje su konzumirale ekstrakt hibiskusa 12 nedelja, imale su smanjenje telesne težinu i indeksa telesne mase, manje masnoće u telu, kao i smanjen obim kukova i struka, u poređenju sa kontrolnom grupom. Istraživači su ove prednosti pripisali korisnim biljnim jedinjenjima u ekstraktu hibiskusa. Nažalost, trenutna istraživanja su ograničena samo na ekstrakt hibiskusa.

Čajevi mogu da pomognu, ali nisu svemoćni

Na kraju, naučnici podsećaju i da ne postoji magični eliksir za gubitak težine. Konzumiranje čaja može da pomogne u poboljšanju hidratacije i ubrzavanju metabolizma. Ali, za zdrav gubitak kilograma potrebno je da promenite ishranu i način života.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend