Naslovna / Lekovito Bilje / Rotkvica

Rotkvica

Rotkvica otvara apetit, a u narodnoj medicini se sok od rotkvice upotrebljava za olakšano izbacivanje tečnosti

Rotkvica može da ukloni opstipaciju Foto: Shutterstock

ROTKVA – Raphanus sativus

Rotkva otklanja mnoge bolesti i leči zatvor, pokvaren želudac, bolesti creva, smanjen apetit, malokrvnost, razne pege, bolesti bubrega, dušnika, slezine, peska i kamena u mokraćnoj bešici, teškog mokrenja, protiv bolova u grudima, stomaku i vratu, protiv bolesti pluća i kašljanja s krvlju, protiv svraba i raznih čirića na koži i crvića u crevima.

U tu svrhu dobro je jesti rotkve pre ručka i nešto pre večere. Ovako jedenje otklanja sve pomenute bolesti i popravlja odlično sve organe za varenje hrane, otvara apetit i pomaže da se lako izbacuje sluz (šlajm) i mokraća. Tim se popravlja želudac ma kako rastrojen bio, a to je golema dobit svakom čoveku, jer rastrojen že­ludac donosi često desetinu raznih bolesti.

Protiv raznih bolesti mokraćne bešike i kanala i teškog mokrenja i malokrvnosti treba piti izjutra na prazan stomak i pred spavanje uveče po 2 kašike soka od rotkve. Sok ovakav dobija se kad se desetinu rotkvi izrenda i dobro iscedi kroz retku krpicu. Taj sok takođe je dobar i protiv svih drugih rečenih bolesti, a protiv plućnih bolesti, grča u prsima, astme i pljuvanja krvi dobro je du­boko izdubiti rotkvu i napuniti šupljinu medom, pa kad se ona upeče na tanjiru u peći, onda uzeti tog soka svako jutro po četiri­-pet kašika.

Da se rastera svaki otok i da se izleči rana, treba skuvati rotkve u surutki pa njome oblagati otok dnevno dva puta. Često su dovoljna dva-­tri obloga za dobar uspeh. Protiv crvića u debelom crevu, svraba i čirića po koži treba skuvati rotkve sa medom i sirćetom pa jesti od te smese po nekoliko kašika na dan, i u isto vreme trljati rečena mesta time. To pomaže i protiv otoka oko vrata, ali tad treba time isprati usta i grlo, pa će brzo proći. Protiv bola slezine skuvati rotkvu u sirćetu i oblo­žiti na bolno mesto.

Kad se jede duže vreme crna rotkva – arapka, onda se time otklanja i leči bolest bubrega, koja često biva posve opasna. Tad je treba jesti dva puta dnevno, pa bilo samu sa malo soli ili inače.

Ne treba zaboraviti da je lišće rotkvino i rotkvičino dobra i zdrava hrana za marvu. Pošto ovaj zimski i letnji rod nije teško obrađivati, to je že­liti da se bar od sada on što više nalazi i uživa kod naših seljaka i varošana.