Naslovna / Korona

Kada treba da radite test na covid 19 da ne bi bio lažno negativan

Priredio/la: V. Marić Brajković|17:16 - 05. 11. 2020.

Negativan test na covid 19 ne znači automatski da niste zaraženi, važno je kada se  testirate. Karantin je uvek dobro rešenje

korona test Simptomi zavise i od količine virusa kojoj je osoba bila izložena Foto: Shutterstock

Ako mislite da negativan rezultat testa znači da nemate koronavirus, možda grešite. Mogu da prođu dani dok se nova infekcija ne detektuje covid-19 testom.
– Znamo da je period inkubacije za covid 19 do 14 dana. A u ranijoj fazi infekcije, kada nema simptoma, možete da budete negativni na testu. Ali zapravo biste mogli da budete nosilac virusa i da ga prenesete drugima, rekla je lekarka hitne medicine dr Leana Ven za CNN.

Dakle, ako želite da se testirate iz predostrožnosti pre posete prijateljima ili porodici, evo šta treba da znate:

Da sam se juče inficirao/la, da li bi to danas pokazalo testiranje?

Verovatno ne. Studija u medicinskom časopisu „Annals of Internal Medicine“ ispitivala je lažno negativne rezultate testova ljudi koji su stvarno imali covid 19.

Istraživanje je pokazalo da je tokom četiri dana infekcije pre nego što su se simptomi pojavili, verovatnoća dobijanja netačnog / negativnog rezultata testa 1. dana bila 100 odsto.

Prema istraživanju, na dan kada su ljudi počeli da pokazuju simptome, prosečna stopa lažno negativnih rezultata pala je na 38 odsto. Tri dana nakon što su simptomi započeli, lažno negativna stopa pala je na 20 odsto.

– Virusu je potrebno vreme da se replicira u telu do nivoa koji može da se otkrije“, rekao je Džastin Lesler, viši autor studije i vanredni profesor epidemiologije na Školi za javno zdravlje Džons Hopkins Blumberg.

Koliko dana treba da prođe da bi se osoba testirala?

– Ne postoji čvrsto i brzo pravilo, ali dokazi sugerišu da testiranje pre trećeg dana nakon izlaganja nije od velike koristi – rekao je Lesler.
Ljudima koji se razbole od covid-19 simptomi mogu da potraju i  dve nedelje, ali prosečno vreme je oko pet dana.
– Smatra se da ste najzarazniji dva dana pre tog i dva dana nakon toga – rekla je Valenski.

Jedan od razloga zašto se ovaj virus tako lako širi je taj što ljudi mogu biti zarazni bez ikakvih simptoma. Američki centri za kontrolu i prevenciju bolesti procenjuju da je 40 odsto infekcija korona virusom asimptomatsko, a 50 odsto prenosa događa se pre nego što simptomi počnu.

Vrste covid 19 testova

Molekularni testovi, poput PCR testova, traže genetski materijal virusa. Većina ovih testova sprovodi se pomoću brisa iz nosa ili brisa iz grla, mada se neki mogu obaviti i pomoću pljuvačke, kaže američka Uprava za hranu i lekove.
Prema FDA, ovaj test je obično vrlo tačan i uglavnom  ga nije potrebno ponavljati.
– Ali za zaražene ljude koji nemaju simptome, stope tačnosti su manje jasne .Studije performansi molekularnih testova na asimptomatskim ljudima su vrlo ograničene –  rekla je Pia Mekdonald, epidemiolog zaraznih bolesti u neprofitnom istraživačkom institutu RTI International.
Antigenski testovi su često poznati kao brzi testovi (mada su i neki molekularni testovi brzi) ne traže genetski materijal virusa, kao što to čine molekularni testovi. Umesto toga, oni traže specifične proteine na površini virusa.
Dobra vest je da rezultate testa antigena možete da dobijete za manje od sat vremena. Loša vest je da je veća verovatnoća da ćete dobiti lažno negativan rezultat brzim testom na antigen.
Pozitivni rezultati, prema FDA, su obično vrlo tačni, ali negativni rezultati će možda trebati biti potvrđeni molekularnim testom.
Verovatnije je da će antigenski testovi propustiti aktivnu infekciju koronavirusom nego molekularni testovi.
– Ako je molekularni test pozitivan, to je zaista dokaz da je osoba zaražena. Ako je negativan, manje je pouzdano da je osoba zaista negativna. Isto je i sa testovima na antigen –  rekla je  Mekdonald.

Kada onda viđati rodbinu i prijatelje ?

Rešenje je 14-dnevni karantin,  ako to pravilno uradite, ne treba vam test“, rekla je Valenski.
To znači da nema mrdanja iz kuće i obavljanja kupovine.
– Testiranje kao predostrožnost je korisna stvar, ali samo ako je urađeno kako treba. A ako ne znate tačno kada ili kako da ga koristite, onda biste se vrlo dobro mogli postaviti za lažni osećaj sigurnosti –  rekla je ona.

penzioner
12:05, 11. 12. 2020.
Odgovori

a šta je sa lažno pozitivnim testom?