Naslovna / Korona

Da li možemo Delta i Omikron sojem da se zarazimo u isto vreme

Priredio/la: D. T.|11:00 - 24. 01. 2022.

Omikron i Delta varijanta Foto: Shutterstock

Da li možemo da se zarazimo Delta i Omikron sojem u isto vreme, pitanje je koje se postavlja posle pojave Omikron varijante. Stručnjaci potvrđuju, da su posebno na početku prodora veoma infektivne Omikron varijante, bili mogući slučajevi istovremene zaraze sa dva različita soja virusa. Simptomi su kod većine osoba isti, i ispoljavaju se kao tipična infekcija SARS‑CoV‑2 virusom. Za sada nije zabeležena teža klinička slika, ali je jedna pacijentkinja preminula od istovremene zaraze sa dva različita soja.

Ima li mesta za zbrinutos ako se zarazimo Delta i Omikron sojem?

Svetska zdravstvena organizacija (SZO) krajem novembra prošle godine, posle naglog porasta broja zaraženih osoba u Južnoj Africi, nazvala je B.1.1.529 Omikron soj „varijantom koja izaziva zabrinutost“.  Omikron varijanta se od tada predstavlja kao „cunami“ koji se brzo se širi i izaziva veliki broj infekcija u zemljama poput Velike Britanije, Australije i Meksika, gde je preovlađujući soj virusa SARS‑CoV‑2. Srpski stručnjaci najavljuju da će Omikron varijanta najverovatnije dominirati i u Srbiji u narednim mesecima.

Slučajevi istovremene zaraze Delta i Omikron sojem

Postavlja se pitanje da li neko može u isto vreme da se zarazi Delta i Omikron sojem. Iako to nije uobičajeno, stručnjaci navode najmanje tri dokumentovana slučaja istovremene zaraze sa dva soja.

Naučni rad predstavljen na Evropskom kongresu kliničke mikrobiologije i infektivnih bolesti (European Congress of Clinical Microbiology & Infectious Diseases), predstavio je slučaj žene od 90 godina iz Belgije, koja je imala istovremeno Alfa i Beta varijantu. Nakon skrining testa na SARS-CoV-2, dobijen je pozitivan rezultat, a naknadno testiranje, pokazalo je da je bila zaražena sa dva soja. Pacijentkinja je hospitalizovana i posle pet dana je preminula. Prema lekarskom izveštaju, nije jasan izvor dvostruke infekcije.

Drugi rad iz aprila 2021. objavljen u časopisu Virus Research, otkrio je dva pacijenta u 30-im godinama iz Brazila, koji su u novembru 2020. bili zaraženi varijantom P.2 i još jednom varijantom – Gama varijanta je pronađena kod prvog, a kod drugog pacijenta B. varijanta 1.91. Obe osobe su imale blage simptome, kao što su suv kašalj, bol u grlu i glavobolju.

Biološki gledamo moguće je biti zaražen Delta i Omikron sojem

Iako još uvek nije bilo dokumentovanih izveštaja o istovremenim infekcijama Delta i Omikron sojem, lekari kažu da se i to može dogoditi.

-To je apsolutno moguće sa molekularne tačke gledišta – kaže dr Tomas Ruso, šef odeljenja za zarazne bolesti na Univerzitetu u Bafalu (University at Buffalo).
Na pitanje da li možemo u isto vreme da se zarazimo Delta i Omikron sojem, potvrdni odgovor daje i Amesh A. Adalja, stručnjak za zarazne bolesti i viši naučnik u Centru za zdravstvenu bezbednost iz Johns Hopkins centa.

– Biološki gledano, da, moguće je biti zaražen Omikron i Delta varijantom odjednom – naglašava Ruso. Stručnjaci, ipak, napominju da u sva tri dokumentovana slučaja, istraživači nisu imali siguran izvor.

Kako se širi istovremena zaraza Delta i Omikron sojem?

Dr Ruso, kaže da se sve može najbolje razumeti kroz primer. – Zamislite da ste u baru gde ima više ljudi koji su zaraženi. Neke osobe imaju Omikron varijantu, a drugi Delta varijantu, svi oni emituju virusne čestice u vazduh, izlažući vas u isto vreme obema varijantama. Tako možete dobiti dva soja virusa u isto vreme – kaže dr Ruso.

Objašnjenje je prilično jednostavno. Omikron varijanta SARS-CoV-2 inficira jedne ćelije, a Delta inficira druge. Stručnjaci kaži da virus uđe u telo, ali da se čestice virusa ne vežu za svaku ćeliju, pa u zarazi sa dva soja, različite varijete virusa napadaju u isto vreme različite ćelije. To ipak, ne znači da će u telu biti 50 odsto jednog i 50 odsto drugog soja.

Moguće je da neko ima više Delta, nego Omikron soja i obrnuto – kaže dr Ruso. Verovatna je i istovremena zaraza sa dva soja, na primer prvo Delta, pa veoma brzo potom i Omikron varijantom. Ovaj način zaraze u nizu ipak je teži, jer telo razvija imunitet nakon infekcije.

– Manja je verovatnoća da se zarazite Delta, pa posle nekoliko meseci Omikron sojem, jer imuni sistem u međuvremenu ojača – kaže dr Adalja.

Slični slučajevi gripa

Važno je napomenuti da covid 19 nije jedini primer bolesti, kada je ovako nešto moguće.
– Slično se može desiti kada su u pitanju druge infekcije, uključujući grip – kaže dr Ruso. U saopštenju iz 2015. u časopisu The Journal of Clinical Virology, navodi se da je istovremena infekcija gripa A/H3N2 i gripa A/H1N1pdm09, otkrivena kod trogodišnjeg dečaka u Kambodži 2014. Autori su zaključili da je nejasno, koliko su učestale ove istovremene infekcije i dodali da bi laboratorije, ipak, trebalo da razmotre tu mogućnost tokom praćenja gripa.

Kako da znate da imate u isto vreme Omikron i Delta infekciju

Teško je ustanoviti istovremenu infekciju sa dva soja, jer brzi antigenski i PCR testovi ne rade genomsko sekvenciranje. U većini situacija lekari nisu u mogućnosti da naruče genomsko sekvenciranje za testove na covid 19.

Genomsko sekvenciranje radi se samo u određenim situacijama. Dr Bobi Pritt, direktor Odeljenja za kliničku mikrobiologiju klinike Mayo, primetio je da pojedinci ne moraju da znaju koju varijantu covid 19 imaju, pošto to ne utiče na lečenje. Testovi bi, međutim, mogli biti sekvencirani, kada je u pitanju zaštita zdravlja i sprečavanje zaraze. Na primer, ako bi se velika grupa ljudi zarazila u isto vreme, kako bi se utvrdilo kako se širi zaraza.

Sve izgleda kao tipična infekcija

Simptomi bolesti nisu od velike pomoći. Iako se, možda smatra da bi istovremena zaraza sa Delta i Omikron sojem, mogla izazvati jače simptome, malo je verovatno da će se tako nešto desiti. Stručnjaci za sada kažu, da ne očekuju dvostruke simptome i da će i u slučajevima istovremene zaraze sa dva soja, sve izgledati kao tipična infekcija.

Omikron varijanta mnogo je učestalija od Delta soja, pa su i manje šanse da se istovremeno zarazimo Delta i Omikron sojem. Dr Ruso smatra da je na početku prodora Omikron soja, dok je Delta bila dominantna, bila i verovatnija mogućnost istovremene infekcije. Vakcinacija, kako naglašavaju stručnjaci, smanjuje rizik i od dvostruke infekcije.

Doktori upozoravaju da je još sve moguće jer pandemija covid 19 i dalje traje.

Snežana
21:40, 26. 01. 2022.