Naslovna / Korona

Hiperbarični kiseonik brže rešava ozbiljne poteškoće sa disanjem usled covid 19 nego standardna terapija

Priredio/la: I. V. |15:30 - 15. 12. 2021.

Istraživački tim otkrio da kiseonik visokog pritiska rešava ozbiljne poteškoće sa disanjem pacijenata obolelih od covid 19, i to mnogo brže od standardne terapije

hiperbarični kiseonik Hiperbarični kiseonik rešava ozbiljne poteškoće sa disanjem kod pacijenata sa covid 19 mnogo brže od standardne terapije Foto: Shutterstock

Hiperbarični kiseonik ili kiseonik visokog pritiska rešava ozbiljne poteškoće sa disanjem kod pacijenata sa covid 19 mnogo brže od standardne terapije, u proseku za tri dana, a ne 9, otkrivaju rezultati malog uporednog kliničkog ispitivanja objavljenog u časopisu Emergency Medicine Journal.

Hiperbarični kiseonik pokazao se kao bezbedan i efikasan način lečenja

Ovaj metod isporuke kiseonika je bezbedan i efikasan za lečenje veoma bolesnih pacijenata, a uz to prenosive hiperbarične komore ne zahtevaju da se pacijenti prebacuju s jednog na drugo mesto, čime se smanjuje rizik od širenja virusa, naglašavaju istraživači. Lečenje hiperbaričnim kiseonikom (HBO2) podrazumeva da pacijenti udišu kiseonik unutar komore pod pritiskom višim od atmosferskog pritiska na nivou mora. Ovaj pritisak je obično veći od apsolutnog 1,45 atmosfere (ATA). Ali, ovaj nivo pritiska ima potencijal da pogorša upalu pluća i/ili izazove potencijalno opasno nakupljanje tečnosti (plućni edem) u plućima pacijenata sa covid 19.

Test rađen na 40 pacijenata

Iako je nekoliko ranije objavljenih studija ukazalo da je hiperbarični kiseonik HBO2 siguran i efikasan metod za ublažavanje poteškoća sa disanjem i povezane upale, kod pacijenata sa covid 19, potrebne su dobro osmišljene studije kako bi se to potvrdilo, kažu istraživači. Kako bi ojačali bazu dokaza, istraživači su želeli da analiziraju bezbednost i efikasnost HBO2 kod pacijenata sa teškim oblikom covid 19 i otkriju da li je smanjio rizik od progresije do respiratornog distresa, potrebu za mehaničkom ventilacijom i procenat smrti.

Četrdeset odraslih osoba sa covid 19 koje su primljene u tri različite javne bolnice u Buenos Ajresu u Argentini sa teškim poteškoćama u disanju nasumično su raspoređene da primaju ili standardnu terapiju, plus hiperbarični kiseonik ili samo HBO2. Niko nije uspeo da postigne zasićenje kiseonikom od 90 odsto uprkos dodavanju kiseonika. Ovo se smatra najnižim sigurnim procentom kiseonika u krvi. Njihova prosečna starost bila je 55 godina, a dve trećine su bili muškarci.

Hipebarični kiseonik se davao u minimum 5 tretmana od po 90 minuta

Standardna terapija se sastojala od antibiotika (ceftriakson 2 g/dan i azitromicin 500 mg/dan 7 dana), deksametazon 8 mg/dan, paracetamol 1 g na svakih 6 sati u slučaju visoke temperature i praćenje komplikacija. Kiseonik se snabdevao sa maskom, a HBO2 tretman se sastojao od 5 ili više sesija u trajanju od 90 minuta. Konačna analiza je zasnovana na 19 osoba u HBO2 grupi i 20 u grupi za poređenje.

Upotreba hiperbaričnog kiseonika, koji je u proseku iznosio 6 sesija, nije imao statistički značajan uticaj na incidencu respiratornog distres sindroma, potrebu za mehaničkom ventilacijom ili smrt u roku od 30 dana od prijema. Četiri pacijenta (3 u grupi poređenja i 1 u HBO2 grupi) razvila su akutni respiratorni distres sindrom ili im je bila potrebna mehanička ventilacija, a dvoje je umrlo, po jedan u svakoj grupi.

Dnevno poboljšanje stanja zabeleženo kada se koristi hiperbarični kiseonik

Ali, razlika u zasićenosti kiseonikom pre i posle tretmana bila je značajna za većinu HBO2 sesija, i pokazala je trenutno i uzastopno dnevno poboljšanje, i to većom brzinom, nego kod onih koji su primali standardnu terapiju. Vreme potrebno za obnavljanje normalnog disanja takođe je bilo kraće kod onih koji su lečeni hiperbaričnim kiseonikom – 3 dana u poređenju sa 9, kod onih koji su primali samo standardnu terapiju. Istraživači prihvataju da je njihova studija uključivala mali broj pacijenata koji su bili relativno mladi. A budući da je studija rano prekinuta, zbog očiglednog uspeha, to je ograničilo njihov kapacitet da procene druge ishode.

Hiperbarični kiseonik doprinosi povećanju zasićenosti kiseonikom

Bez obzira na to, oni su u svojoj studiji naveli: „Naši nalazi pokazuju da je dopuna kiseonikom kroz tretman hiperbaričnim kiseonikom HBO2 doprinela povećanju (zasićenosti kiseonikom) kod pacijenata obolelih od covid 19, sa teškom hipoksemijom (teškoće sa disanjem), bez značajnih štetnih efekata. Slučajevi teškog vida covid 19, kojima je potrebna mehanička ventilacija, imaju visok rizik od smrtnosti. Stoga su potrebne nove terapijske strategije, a ova studija nudi dokaze koji podržavaju tretman HBO2.“

Istraživački tim takođe je naveo da „bi ovaj tretman mogao da bude lako dostupan u različitim okruženjima. Prenosne hiperbarične komore nude brzo podešavanje kako bi se izbeglo prebacivanje pacijenata u druge bolničke oblasti, smanjujući rizik od prenošenja virusa. Ali, potrebna su veća ispitivanja da bi se dodatno potvrdili efekti tretmana na preživljavanje“.

Mapa, adrese i brojevi telefona svih covid 19 ambulanti u Republici Srbiji.