Naslovna / Korona

Medicinski fakultet u Beogradu: Ivermectin se ne koristi za lečenje, niti prevenciju covid 19 infekcije

Priredio/la: Ma.R.|10:00 - 06. 11. 2021.

Ivermectin lek se ne nalazi ni u jednom terapijskom protokolu za lečenje covid 19 bilo koje zemlje, uključujući i Srbiju, a u svetu je zabeleženo više toksičnih posledica izazvanih dejstvom ovog leka na ljudski organizam

Ivermectin Ivermectin, lek koji se u humanoj medicini koristi kao antiparazitik i za retke dermatološke probleme Foto: Shutterstock

Zbog situacije do koje je došlo nekontrolisanom primenom preparata Ivermectin u lečenju covid 19 infekcije, Dekanski kolegijum Medicinskog fakulteta u Beogradu izdao je saopštenje u kome se navodi da „Medicinski fakultet, kao ustanova najvišeg nacionalnog značaja, treba da odreaguje“.

Ekspertska mišljenja dve relevantne institucije

Uz saopštenje je priložen prikaz ekspertskih mišljenja rukovodstva Instituta za mikrobiologiju i imunologiju, kao i Kolegijuma Klinike za infektivne i tropske bolesti Univerzitetskog kliničkog centra Srbije. Stručnjaci sa Medicinskog fakulteta podsetili su i da je Agencija za lekove i medicinska sredstva (ALIMS) jedina institucija koja je ovlašćena za izdavanje dozvola za stavljanje u promet isključivo kvalitetnih, bezbednih i efikasnih lekova i medicinskih sredstava.

Klinika za infektivne i tropske bolesti: Nije dokazana efikasnost Ivermectina

U odgovoru Klinike za infektivne i tropske bolesti, navodi se da je „Ivermectin u infektologiji dobro poznat parazitarni lek, čija je upotreba ograničena uglavnom samo na lečenje tropskih parazitoza za koje ne postoje drugi efikasni preparati, i da se koristi i u retkim dermatološkim indikacijama“. Uz inicijalno saopštenje austrijske grupe istraživača da može imati inhibitarni efekat na replikaciju virusa SARS-CoV-2 in vitro, navedeno je da se sami istraživači ograđuju zbog toga što je koncentracija leka mnogo veća od one koja se primenjuje za humanu upotrebu.

Istaknuto je i da količine leka koje su potrebne da se postigne navedena koncentracija leka in vitro, nije do sada primenjivana ni kod ljudi, ni kod životinja, sa zaključkom da do sada sprovedene kliničke studije, koje ispunjavaju bar minimum kriterijuma objektivnosti o efikasnosti i sigurnosti, nisu pokazale efikasnost Ivermectina, kako u lečenju, tako i u prevenciji covid 19.

Upozorenja referentnih institucija jasna

Uz opšte reference koje su navedene kao izvori, navodi se i da su svetske institucije – Uprava za hranu i lekove (FDA), Evropska agencija za lekove (EMA), Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) i Svetska zdravstvena organizacija (SZO), izdale zvanična saopštenja i pisma upozorenja da se ovaj lek ne koristi u lečenju covid 19, počevši od aprila 2020.godine.

Institut za mikrobiologiju i imunologiju: Potrebne doze bi i do 100 puta premašivale dozvoljene

Stručnjaci sa Instituta za mikrobiologiju i imunologiju ističu da je pre pandemije infekcije virusom SARS-CoV-2 i bolesti covid 19, veoma mali broj studija istraživao moguće antivirusno delovanje Ivermectina za koje se smatralo da bi moglo da se ostvari delovanjem leka na inficiranu ćeliju domaćina, inhibicijom transportnih proteina na nivou jedarne membrane.

Objašnjeno je i da je sa pojavom pandemije infekcije virusom SARS-CoV-2 i covid 19, počela primena Ivermectina van upotrebne licence („off label drug use“) u profilaktičke i terapijske svrhe. Kao način delovanja Ivermectina, pretpostavljeno je, navodi se u odgovoru stručnjaka Instituta za mikrobiologiju i imunologiju Dekanatu Medicinskog fakulteta, da može da interferira sa pripajanjem virusa za ACE2 receptor na ciljnoj ćeliji, kao i potencijalno antizapaljensko delovanje.

Pojedina istraživanja in vitro ukazala su na moguće inhibitorno delovanje Ivermectina na replikaciju SARS-CoV-2 u kulturi ćelija, ali bi za postizanje koncentracije leka u plazmi, koja bi odgovarala inhibitornoj koncentraciji in vitro bile potrebne doze koje  višestrukočak i do 100 puta, premašuju one koje su dozvoljene za humanu upotrebu – pojašnjeno je u dopisu koji je predošen javnosti.

Podaci oprečni, studije stučno nedosledne

Navedeno je i da su podaci o kliničkoj primeni Ivermectina, koji su dostupni u stručnoj literaturi, velikim delom oprečni i da je značajno istaći da su većinom u formi nerecenziranih, „pre-print“ publikacija.

Takođe, istaknuto je da dostupne naučno utemeljene analize ukazuju na značajne metodološke greške i stručne nedoslednosti studija o kliničkoj primeni Ivermectina, pa čak i težnju ka iskrivljavanju činjenica i prikazivanju lažnih rezultata. Shodno iznetim činjenicama i podacima, stav lnstituta za mikrobiologiju i imunologiju Medicinskog fakulteta u Beogradu je da Ivermectin ne treba primenjivati u svrhe prevencije i lečenja infekcije virusom SARS-CoV-2 i bolesti covid 19 – saopštio je Medicinski fakultet.

Stručnjaci saglasni sa mišljenjem i stavovima referentnih tela

Stoga, naši stručnjaci, kako se navodi saopštenju, slažu se sa trenutno važećim stavovima referentnih institucija da nema pouzdanih dokaza o efektu Ivermectina na smanjenje smrtnosti i obolevanja od bolesti covid 19 i da je jedini dozvoljen način primene ovog leka u lečenju covid 19 je u okviru kontrolisanih kliničkih studija. Takođe, nijedna od prethodnih, kao ni važeća verzija Terapijskog protokola u našoj zemlji ne uključuje Ivermectin.

U ime Instituta za mikrobiologiju i imunologiju potpisani su prof. dr Dragana Vuković, upravnik lnstituta za mikrobiologiju i imunologiju; prof.dr Nataša Opavski, šef katedre za mikrobiologiju i prof.dr Vera Pravica, šef katedre za imunologiju.

Potpisnici mišljenja u ime Klinike za infektivne i tropske bolesti su prof.dr Ivana Milošević, prof.dr Miloš Korać, prof.dr Jovan Ranin i rukovodilac klinike prof.dr Goran Stevanović.