Naslovna / Korona

Šta je prodorna covid 19 infekcija, ko može da je dobije i koji su simptomi

Priredio/la: I. V. |11:00 - 29. 10. 2021.

Delta soj je više nego dvostruko zarazniji od prethodnih varijanti korona virusa i sada u „voz prenosa“ infekcije upadaju i vakcinisani, ali su i dalje najugroženija kategorija nevakcinisane osobe, nezaštićene od teškog oblika bolesti i smrti

proboj-infekcije-covid-19 Vakcinacija smanjuje rizik od prodorne infekcije sa simptomima od Delta varijante za sedam puta Foto: Shutterstock

Dok je vakcinacija i dalje najbolja zaštita od teškog oblika covid 19, ali stručnjaci za javno zdravlje ističu da su infekcije i dalje moguće. A dosadašnji dokazi ukazuju na to da su starije i bolesnije odrasle osobe posebno ranjive. Zdrvastveni zvaničnici naglašavaju da su mnogi ljudi oklevali ili odlučno odbijaju da se vakcinišu, dajući tako virusu mnogo mogućnosti da se širi i mutira. A sada smo došli u situaciju kada super-zarazna Delta varijanta „divlja“ širom sveta.

Delta soj se pokazao kao mnogo izazovniji od prethodnih

Dok vakcinacija ostaje u velikoj meri zaštita od teškog stanja koje izaziva covid 19, Delta soj se pokazuje kao mnogo izazovniji od drugih mutacija virusa SARS-CoV-2. Američki Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) saopštio je da je Delta soj više nego dvostruko zarazniji od prethodnih varijanti korona virusa.

Ne samo da su potpuno vakcinisani ljudi sposobni da se zaraze – razvijajući takozvane „probojne“ slučajeve (obično blage ili asimptomatske) – već sada postoje dokazi da čak i vakcinisani mogu preneti virus na druge, a to je nešto što se do pojave Delta soja nije dešavalo. „Sve dok covid 19 cirkuliše u zajednici, infekcije kod potpuno vakcinisanih ljudi ne mogu potpuno da se eliminišu“, poručuju stručnjaci CDC. Dakle, šta znači dobiti probojnu infekciju ili novi oblik covid 19, ko je u opasnosti i šta bi potpuno vakcinisani ljudi trebalo da urade ako im se desi da razviju simptome?

Šta je prodorna infekcija?

Prema definiciji CDC, prodorna infekcija je slučaj covid 19 koji se javlja kod nekoga ko je potpuno vakcinisan, što znači 14 ili više dana nakon prijema druge (ili treće) doze vakcine. Stručnjaci podsećaju da je potrebno vreme da naš imunološki sistem izgradi zaštitna antitela protiv covid 19, tako da niste potpuno zaštićeni odmah posle doze vakcine, već mora da prođe minimum 14 dana.

Ali, dr Jaimie Meyer, lekar za infektivne bolesti na Yale Medicine, kaže da ne voli da se to tako  zove jer „zvuči kao da je vakcina nekako propala, a nije“.

Sve vreme smo znali da su vakcine pružale jaku zaštitu protiv teške bolesti i nešto manje efikasne protiv simptomatskih infekcija, tako da niko nikada nije rekao da ova vakcina 100 odsto štiti od infekcije – podsetila je dr Meyer, koja više voli da koristi izraz „infekcije posle vakcinacije“. Ipak, prema CDC, velika većina hospitalizacija i smrti povezanih sa covid 19 dešava se kod ljudi koji nisu vakcinisani.

– Jedna od dobrih stvari u vezi sa vakcinama i vakcinacijom je to što se osećato sigurni da ste veoma zaštićeni od teške bolesti, hospitalizacije ili smrti od covid 19 – kaže dr Angela Branche, sa University of Rochester Medical Center.

Koliko su česte prodorne infekcije?

To je nešto sa čime se službenici javnog zdravlja bore. CDC, na primer, radi na istraživanju infekcija među potpuno vakcinisanim ljudima na teritoriji SAD. Od 20. septembra, svih 50 država i američkih teritorija prijavilo je skoro 20.000 novih slučajeva koji su rezultirali hospitalizacijom ili smrću, prema CDC. Taj broj je manji od svih covid infekcija, posebno blagih ili asimptomatskih slučajeva, među potpuno vakcinisanim osobama, ističe CDC.

Direktorka CDC dr Rochelle Walensky podvlači važnost vakcinacije. Vakcinacija smanjuje rizik od prodorne infekcije sa simptomima od Delta varijante za sedam puta, napomenula je ona,  smanjenje je dvadesetostruko za hospitalizacije i smrt koju ovaj soj može da uzrokuje.

Ko će verovatno dobiti prodornu infekciju?

Podaci koje do sada postoje ukazuju da su najgori ishodi kod starijih ljudi i ljudi sa drugim zdravstvenim stanjima. Od skoro 20.000 prodornih infekcija zabeleženih do 20. septembra, CDC je izvestila da je 86 odsto slučajeva koji su završili smrću bilo među odraslima od 65 ili više godina. Među novim infekcijama koje su rezultirale hospitalizacijom, 69 procenata je bilo u demografskoj grupi od 65 i više godina.

Još jedna studija CDC ispituje karakteristike vakcinisanih i nevakcinisanih ljudi koji su završili u  bolnici inficirani covid 19 infekcijom između januara i juna. Među uzorkom od više od 4.700 slučajeva, srednja starost potpuno vakcinisanih ljudi bila je 73 godine (naspram 59 među nevakcinisanih). Takođe, ljudi koji su dobili prodorne infekcije takođe su imali veću verovatnoću da će biti bolesniji i da imaju tri ili više drugih zdravstvenih problema.

Zašto odjednom ima sve više infekcija?

Delta nije prva varijanta koja je izazvala talase infekcije širom sveta. CDC prati više varijanti SARS-CoV-2, a Delta soj je klasifikovan kao „varijanta zabrinutosti“, što znači da predstavlja povećan rizik od prenošenja i teške bolesti. Delta je dominantni soj u kako u SAD, gde čini 99 odsto sekvenciranih slučajeva, a tako i širom sveta.

Tri druge varijante – Alfa, Beta i Gamma – su degradirane i više ne spadaju u zabrinjavajuće, već  „varijante koje se nadgledaju“. One su ostale na radaru CDC (zajedno sa nekoliko drugih varijanti, uključujući i Mu), ali ne predstavljaju značajnu ili neposrednu pretnju javnom zdravlju.

Dr Walensky je podsetila da je u proleće ove godine dominirala Alfa varijanta, ali vakcinisani ljudi nisu mogli da je prenose na druge. Međutim, sa Delta sojem nije tako. Sada vidimo da, ako ste dobili prodrnu infekciju, sada je moguće da je prenesete drugima.

Virusno opterećenje od Delta soja do 1.260 puta veće od originalnog virusa

Mala studija iz Kine takođe je doprinela zabrinutosti oko Delta soja. Istraživači su pratili 62 osobe koje su bile stavljene u karantin nakon izlaganja Delta soju i svakodnevno su testirali njihovo „virusno opterećenje“ da vide kako se ono promenilo. Zatim su uporedili infekcije sa 63 osobe koje su bile zaražene početkom pandemije 2020. Prema studiji, koja je objavljena u magazinu Nature,  ljudi zaraženi Delta sojem imali su virusno opterećenje do 1.260 puta veće od onih sa originalnim sojem.

– To pokazuje da „ljudi imaju izuzetno visok nivo virusa od Delta soja u gornjim disajnim putevima. A to je zato što je Delta tako efikasna u razmnožavanju – objašnjava dr Meyer.

Koje simptome možete da očekujete ​​ako razvijete prodornu infekciju?

Od simptoma prodorne infekcije izdvajaju se blagi simptomi koji oponašaju sezonske alergije ili običnu prehladu. Ili možete da budete asimptomatski slučaj, tako da ne biste nužno znali da ste zaraženi osim ako se ne testirate.

– Mnoge infekcije posle vakcinacije nemaju nikakve simptome. Drugi mogu dobiti temperaturu, glavobolju ili dijareju. Možda čak i iskusite kratak dah, ali ne do te mere da ste toliko bolesni da biste morali da idete u bolnicu – kaže dr Meyer.

Šta treba da uradite ako dobijete prodornu infekciju?

Prvo, imajte na umu da vakcinacija ostaje najbolje oružje koje imamo protiv virusa, kako bi se sprečila teška bolest i sprečio dalji prenos i stvaranje novih mutacija.

Vakcina vas štiti. Ali, budući da sada postoji ova mogućnost blage ili asimptomatske infekcije, to znači da sada imate potencijal da prenesete virus drugim ljudima u vašem okruženju i članovima domaćinstva koji možda nisu vakcinisani. Znači, možete biti deo tog „voza prenosa“ iako ste vakcinisani – naglasila je dr Branche.

Zbog ove mogućnosti, CDC preporučuje da i potpuno vakcinisani ljudi nose zaštitne maske u zatvorenim javnim prostorima u oblastima gde postoji značajan ili visok stepen prenosa covid 19. Masku treba nositi i ako imate oslabljen imunitet ili ako imate kontakt sa drugim ljudima koji su nevakcinisani ili su u opasnosti od dobijanja teške bolesti. Ako ste slučajno bili u blizini nekoga ko ima covid 19, CDC preporučuje da se testirate 3 do 5 dana nakon izlaganja, čak i ako nemate simptome. Svo vreme potrebno je nositi masku u zatvrenom, sve dok ne dobijete negativan rezultat testa.

Svako ko je potpuno vakcinisan, ali razvije simptome, savetuje se da se testira i ostane kod kuće i izolovan od drugih. A ako ste pozitivni na testu? Izolujte se kod kuće 10 dana, poručuju iz CDC.

Sve ove preporuke zdravstvenih zvaničnika mogu da budu gorka pilula za milione i milijarde vakcinisanih ljudi, ali svi moramo da ostanemo otvoreni za promene saveta dok se stiču nova znanja  o virusu i njegovim varijantama, poručuju stručnjaci za javno zdravlje i podsećaju da ljudi „ponekad zaborave da je nauka nešto poput putovanja i ne može se doći do zaključka i da tako ostane zauvek, naročito ne sa virusom — koji nastavlja da proizvodi nove varijante.“

Brik
17:01, 29. 10. 2021.
Odgovori

Imam osecaj da je ova vest zakasnila otprilike pola godine, i vise. Visr puta ponavljate, vakcinacija je najbolje oružje koje imamo u borbi bla bla, a mislim da je svima jasno da nije…