Naslovna / Korona

Sve o terapiji monoklonskim antitelima kojom se leči covid 19 – odgovori na 5 najčešćih pitanja

Priredio/la: I. V. |11:00 - 22. 10. 2021.

Terapija monoklonskim antitelima je tretman u vidu infuzije i uopšte nije zamena za covid 19 vakcinu

terapija monoklonskim antitelima Terapija monoklonskim antitelima je tretman u vidu infuzije Foto: Shutterstock

Terapija monoklonskim antitelima je tretman u vidu infuzije koji može da smanji da infekcija covid 19 preraste u ozbiljan oblik bolesti. S obzirom na to da se u protokole lečenja covid 19 uvodi sve više ovakvih tretmana, donosimo neka od često postavljanih pitanja o načinu lečenju ovakvim lekovima.

Šta su monoklonska antitela i kako deluju?

Monoklonska antitela su proteini stvoreni u laboratoriji. Proteini oponašaju naš imunološki sistem i imaju za cilj da ublaže covid 19 bolest kod pacijenata koji su već inficirali.

Ko ima pravo na lečenje ovakvim tretmanima?

Uprava za hranu i lekove FDA izdala je odobrenje za hitnu upotrebu kojim se dozvoljava upotreba terapije monoklonalnim antitelima za lečenje blagog do umerenog oblika covid 19 kod odraslih i pedijatrijskih pacijenata (od 12 godina, sa minimum 38,5 kg težine) koji su pozitivni na covid 19 i koji su u velikom riziku da infekcija preraste u umerenu do veoma teške. .

Ako mogu da dobijem lečenje ovim tretmanom kada dobijem covid 19, zašto moram da se vakcinišem?

Vakcina se pokazala visoko efikasnom u sprečavanju covid 19 infekcije i značajno smanjuje simptome ako se zarazimo bilo kojim sojem korona virusa. Monoklonska antitela nisu toliko efikasna kao vakcina u sprečavanju covid 19 i terapija može da se dobije tek nakon pozitivnog testa. Takođe je od ključnog značaja brzo započeti lečenje monoklonskim antitelima, odmah nakon pozitivnog testa. Na kraju, lečenje monoklonskim antitelima možda neće biti uspešno kod svih, što je još jedan razlog za vakcinaciju.

Bio sam pozitivan na covid 19, ali nemam simptome. Mogu li da dobijem tretman?

Ako ste pozitivni na test i imate jedan od faktora rizika za razvoj ozbiljnog oblika covid 19  (uključujući, ali ne ograničavajući se na to da imate 65 ili više godina), kao što su – gojaznost, hroničnu bolest bubrega, dijabetes, imunosupresivnu bolest, kardiovaskularne bolesti, srpaste ćelije bolest, trudn ste, hroničnu bolest pluća, neurorazvojni poremećaji ili druga stanja koja daju medicinsku složenost (cerebralna paraliza, genetski / metabolički sindromi, teške urođene anomalije ili medicinski zavisne tehnološke zavisnosti (traheostomija ili gastrostomija)), obratite se svom lekaru primarne zdravstvene zaštite.