Naslovna / Korona

Vakcinisane osobe koje se zaraze infekcijom covid 19 nose manje virusa, pokazala nova studija

Priredio/la: I. V.|11:00 - 05. 07. 2021.

Istraživanja su pokazala da covid 19 vakcine ne samo da su visoko efikasne u sprečavanju SARS-CoV-2 virusa, već mogu i da ublaže efekte prodornih infekcija

koronavirus-vakcinisani-lakši oblik bolesti-covid 19 Istraživači su otkrili da su vakcinisane osobe imale kraći i blaži oblik covid 19 infekcije Foto: Shutterstock

Ljudi koji su primili covid 19 vakcinu i kasnije se zarazili korona virusom imaju tendenciju stvaranja nižeg virusnog tereta, pokazala je nova studija objavljena u časopisu New England Journal of Medicine. To znači da će verovatno biti manje zarazni od nevakcinisanih osoba i neće biti opasni prenosioci virusa drugima. Pored toga, istraživači su otkrili da su vakcinisane osobe imale kraći i blaži oblik covid 19 infekcije.

Manje virusnog opterećenja organizma

Čak i kada se vakcinisani ljudi zaraze, manje je verovatno da će infekcija kod njih razviti temperaturu i ostale ozbiljnije simptome. Postoji razlog da mislimo da, čak i ako se zarazite, nosite u sebi manje virusa koji će se širiti i zaražavati druge – rekao je epidemiolog dr Mark Thompson, jedan od vodećih autora studije.

Naime, istraživački tim pratio je 3.975 zdravstvenih radnika i onih koji su se prvi vakcinisali, a koji su podvrgnuti nedeljnim testiranjima između sredine decembra 2020. i sredine aprila 2021. Covid 19 je otkriven kod 204 učesnika, uključujući pet potpuno vakcinisanih i 11 koji su delimično vakcinisani Pfizer ili Moderna covid 19 vakcinama.

Manji rizik od razvoja simptoma

Studija je pokazala da su potpuno (sa obe doze) ili delimično (sa jednom dozom) vakcinisani učesnici imali 40 odsto manje virusnog opterećenja od nevakcinisanih učesnika, kao i 66 procenata manji rizik od otkrivanja virusa duže od jedne nedelje. Takođe su imali 58 odsto manji rizik od razvoja simptoma poput temperature.

Nijedna od vakcinisanih osoba koje su obolele od covid 19 nije bila hospitalizovana i svi su imali blage ili umerene oblike bolesti. Takođe je zabeleženo kraće trajanje bolesti, sa otprilike 2 dana mirovanja i 6 dana sa blagim  simptomima. Na osnovu rezultata studije, istraživači su izračunali da su vakcine 91 odsto efikasne u sprečavanju infekcija kod potpuno vakcinisanih ljudi i 81 procenat delotvorne među delimično vakcinisanim ljudima.

Vakcine ublažavaju efekte prodornih infekcija

Pored toga, istraživači su sekvencirali 10 od 16 slučajeva mutacija korona virusa pronađenih kod potpuno ili delimično vakcinisanih ljudi. Pronašli su tri slučaja mutacije virusa i svi su imali Epsilon soj virusa prvi put identifikovan u Kaliforniji. Uzorci studije prikupljeni su pre nego što je počelo širenje zarazne Delta varijante virusa, prvi put registrovane u Indiji, ove godine stigla u SAD.

– Vakcine ne samo da su visoko efikasne u sprečavanju infekcije SARS-CoV-2, već mogu i da ublaže efekte prodornih infekcija – saopštili su istraživači, što je „posebno važno za zdravstvene radnike koji su najviše izloženi virusu  s obzirom na njihov potencijal prenošenja virusa čestim kontaktima sa inficiranim pacijentima, kolegama i javnošću “.