Naslovna / Korona

Novo otkriće naučnika: Poznat „krivac“ za komplikacije kod covid 19

4:00 - 17. 09. 2020.

Ljudski peptid bradikinin možda je odgovoran za razne i ponekad smrtonosne simptome koji su viđeni kod pacijenata zaraženih korona virusom

Moguće je da je bradikinin odgovoran za teške simptome novog koronavirusa

Nauka je, čini se, pronašla krivca za najteže simptome COVID-19 bolesti, a reč je o ljudskom peptidu bradikininu, koji je možda odgovoran za razne i ponekad smrtonosne simptome koji su viđeni kod pacijenata zaraženih korona virusom.  Lekovi za kontrolu bradikinina već postoje, a trenutno se sprovode njihova testiranja na pacijentima obolelima od COVID-19 u svrhu potencijalne terapije protiv te bolesti, piše magazin New Scientist.
Bradikinin inače pomaže u regulisanju krvnog pritiska, a kod nekih ljudi, novi korona virus, čini se, gura proizvodnju bradikinina „u petu brzinu“. To može dovesti to svojevrsne „oluje bradikinina“ u ljudskom telu, koja pak rezultira nizom simptoma koji su učestali kod bolesti COVID-19.

Renuka Roš s Univerziteta u Mičigenu kaže da bi takva oluja u ljudskom telu mogla da objasni zašto je toliko aspekata COVID-19 razdvojeno, kao na primer bolovi u mišićima, blaži oblik bolesti kod žena nego kod muškaraca, te sklonost Afroamerikanaca da razviju komplikacije zbog zaraze novim korona virusom. Tim američkih naučnika je još u julu objavio studiju u kojoj su proučavali ekspresiju gena u uzorcima plućne tečnosti uzete iz devetoro pacijenata u Kini i uporedili nalaze sa uzorcima grupe ljudi koji nisu imali COVID-19.

U skladu sa tim, kod COVID-19 pacijenata su pronašli dokaze prekomerne ekspresije gena odgovornih za proizvodnju bradikinina, a kod grupe koja nije bila zaražena sniženu ekspresiju gena koji proizvode enzime koji drže bradikinin pod kontrolom.

Bradikinin širi krvne sudove i čini ih više propusnima, visoka količina bradikinina može dovesti do curenja iz krvnih sudova, pogotovo u područjima tela koja su bogata krvnim sudovima, kao što su pluća. Isto tako, bradikinin može da razgradi prepreku između krvi i mozga, što sugerirše moguć uzrok zbunjujućih neuroloških simptoma COVID-19 bolesti.

Kanadski stručnjak Džo Peninger smatra da hipoteza s bradikininom ima smisla jer novi korona virus napada ACE-2 receptore u ćelijama, a oni su zaduženi i za obuzdavanje nivoa bradikinina. S obzirom na to da virus umanjuje sposobnost tih receptora, nivo bradikinina u ljudskom telu može izmaknuti kontroli, kaže Peninger, prenela je zagrebačka televizija N1.