Naslovna / Korona

Sve o Regeneronu, drugom leku protiv korona virusa koji je stigao u Srbiju

Priredio/la: I. V. |16:40 - 28. 04. 2021.

Regeneron tretman protiv covid 19, osim odraslih osoba, mogu da koriste i deca starija od 12 godina i težine najmanje 40 kg

covid 19 - lek-laboratorija REGN-COV2 nije odobren za ljude na terapiji kiseonikom Foto: Pexels

Srbija je danas dobila i drugi lek protiv covid 19 – Regeneron, koji je prema izjavama državnih zvaničnika, već ušao u protokol za lečenje pacijenata. Pored Regenerona, u Srbiji se već neko vreme koristi i lek Bamlanivimab, a oba leka, odnosno terapije, spadaju u grupu monoklonskih antitela. Terapije monoklonskim antitelima razvila su dva američka farmaceutska giganta – Regeneron Pharmaceuticals, u saradnji sa švajcarskim F. Hoffman-La Roche, i Eli Lilly.

Šta su monoklonska antitela?

Reč je o lekovima, terapijama koje predstavljaju koktele monoklonskih antitela i namenjeni su pacijentima sa ozbiljnim oblikom covid 19, koji imaju dosta komplikacija i preti im smrt zbog velikog virusnog opterećenja organizma. Monoklonska antitela su laboratorijski napravljeni proteini koji imitiraju sposobnost imunog sistema da se bori protiv štetnih patogena kao što su virusi.

Efikasnost leka u fazi III ispitivanja

U ispitivanju prevencije faze 3 zabeleženo je da je Regeneron smanjio rizik od simptomatskih infekcija za 81 odsto. Ispitivanje je sprovedeno zajedno sa Američkim nacionalnim institutom za alergije i zarazne bolesti (NIAID) – ocenilo je sposobnost REGEN-COV tretmana, kombinacije antitela REGN-COV2 (casirivimab i imdevimab), da smanji rizik i teret infekcije covid 19 među kontaktima pojedinaca u domaćinstvu, zaraženim virusom SARS-CoV-2. Za one koji su lečeni Regeneronom i koji su doživeli simptomatsku infekciju, simptomi su se povukli za jednu nedelju u poređenju sa tri nedelje u placebo grupi, a zaražene osobe su se takođe brže „očistile“ od virusa uz pomoć Regenerona.

Kome je namenjen Regeneron?

Regeneron, kao koktel monoklonskih antitela namenjen je za lečenje visoko rizičnog, blagog do umerenog oblika covid 19 kod odraslih, kao i kod pedijatrijskih pacijenata starosti najmanje 12 godina i težine najmanje 40 kg. Regeneron su zajedno razvile farmaceutske kompanije Regeneron Pharmaceuticals i F. Hoffman-La Roche, i još dok nije bio dozvoljen za upotrebu, korišćen je kao „super koktel“ koji je sadržavao steroide i antivirusna sredstva, za lečenje bivšeg američkog predsednika Donalda Trampa od covid 19. Lek Regeneron ubrzo nakon toga dobio je od američke Uprave za hranu i lekove FDA odobrenje za hitnu upotrebu. Tretman je odobren za primenu kod blagog do umerenog oblika covid 19, kod pacijenata starijih od 12 godina, koji su pozitivni na virus i imaju visok rizik od napredovanja bolesti do prelaska u težak oblik covid 19, ili im je neophodna hospitalizacija.

Ko ne sme da koristi Regeneron?

REGN-COV2 nije odobren za upotrebu kod pacijenata koji su hospitalizovani ili im je potrebna terapija kiseonikom, niti za ljude koji trenutno koriste hroničnu terapiju kiseonikom zbog već postojećih bolesti koje zahtevaju povećanje osnovnog protoka kiseonika zbog covid 19.

Kako deluje Regeneron?

REGN-COV2 ili Regeneron napravljen od casirivimaba i imdevimaba, dva monoklonska antitela. Monoklonsko antitelo je antitelo (vrsta proteina) koje je dizajnirano da prepozna i veže se za određenu strukturu, odnosno antigen.
Casirivimab i imdevimab su dizajnirani da se zakače na šiljak proteina SARS-CoV-2, na dva različita mesta. Kada su aktivne supstance vezane za S protein (šiljak proteina), virus ne može da uđe u ćelije tela. Smatra se da se kombinacija casirivimaba i imdevimaba, dva nekonkurentna antitela, vezuje za receptor S proteina na virusu
SARS-CoV-2. Ovo smanjuje sposobnost mutiranih virusa da „izbegnu“ lečenje a ujedno štiti od varijanti S proteina koje su evoluirale u ljudskoj populaciji.

Kada je lek najefikasniji?

Kompanija Regeneron Pharmaceuticals saopštila je da su klinički podaci pokazali kako su monoklonska antitela poput REGN-COV2 najefikasnija kada se daju pacijentu ubrzo nakon postavljanja dijagnoze i kod pacijenata koji još uvek nisu postavili sopstveni imunološki odgovor.