Naslovna / Korona

Čitaoci pitaju: Da li je metadonska terapija prepreka za vakcinaciju protiv covid 19, evo odgovora

Piše: Danijela Tadić |8:00 - 26. 04. 2021.

Prema nekim procenama, svaki dvadeseti stanovnik Srbije zavisnik je od neke psihoaktivne supstance. Smatra se da samo u Beogradu ima oko 100.000 narkomana, dok je više od 2.000 na metadonskoj terapiji

metadonska terapija Nema kontraidnikacija za vakcine Foto: Shutterstock

Metadonska i supstitucionalna terapija nisu prepreke za vakcinaciju protiv covid 19. Štaviše, pacijentima na ovoj terapiji, koji su često u većem riziku od zaražavanja virusom SARS-CoV-2 zbog apstinencijalne krize ili uzimanja psihoaktivnih supstanci savetuje se imunizacija bilo kojom od četiri vakcine koje su na raspolaganju u Srbiji.

Ne prekidati terapiju tokom imunizacije

Doktori sa kojima smo razgovarali, međutim, podvlače, da tokom vakcinacije nikako ne treba prekidati uzimanje uobičajene terapije.

– Preporučuje se da se zavisnici na supstituciji vakcinišu, jer su tako zaštićeniji od potencijalnih rizika vezanih za prenošenje ili oboljevanje. Generalno je poznato da su zavisnici skloniji rizičnim ponašanjima više nego što je to uobičajeno. U stanjima apstinencijalne krize ili kada su pod dejstvom psihoaktivnih supstanci ti rizici su multiplicirani. U takvim situacijama oprez popušta i po pitanju mera zaštite od covid 19 tako da se lako mogu izložiti i biti zaraženi ili se razboleti – kaže za eKliniku vršilac dužnosti direktora Specijalne bolnice za bolesti zavisnosti u Beogradu prim. mr sc. dr Mira Kovačević.

Osobe sa zavisnošću često imaju i dodatne zdravstvene probleme, koje mogu uključivati bolesti pluća, srca, moždani udar, mentalne bolesti. Narkotici mogu izmeniti važna područja mozga, podstaknuti kompulzivnu i ponavljajuću upotrebu droge koja predstavlja zavisnost.

Intravenska narkomanija predstavlja jedan od deset glavnih uzročnika HIV-a. Glavni je faktor širenja hepatitisa C. Često pacijenti koji se leče od narkomanije imaju pridružene bolesti

Ovi pacijenti bi trebalo da se vakcinišu i zato što im je organizam zbog raznih posledica drogiranja često oslabljen, imunitet smanjen ili ugrožen zbog različitih drugih infekcija koje prate uzimanje psihoaktivnih supstanci – naglašava dr Kovačević koja je i predsednik Republičke stručne komisije za prevenciju i kontrolu bolesti zavisnosti Ministarstva zdravlja Republike Srbije.

Doktorka smatra da pacijenti na supstitucionoj terapiji, mogu primiti bilo koju vakcinu,ukoliko nema drugih kontraindikacija koje važe i za sve druge osobe.

– Jednom rečju supstituciona terapija nema interakcije sa vakcinama protiv covid 19 i ne predstavlja kontraindikaciju za primanje bilo koje covid vakcine – naglašava dr Kovačević.

Metadonska terapija, vakcina i druge bolesti

Prema podacima Centra za prevenciju narkomanije više od 2.000 ljudi je na metadonskoj terapiji, i sigurno još toliko na programima rehabilitacije i psiho socijalne podrške. Metadon ne leči narkomaniju, ali kako kažu stručnjaci, putem supstitucione metadonske terapije otklanja znake apstinencijalne krize.

Pacijent pod nadzorom medicinskog osoblja, svakodnevno dobija dozu heptanona (metadona) koja ga održava u normalnom stanju i metaboličkom balansu. Ovaj vid lečenja zavisnika mnogi psihijatri smatraju pogrešnim, ali navodi se da ova terapija može da pomogne pacijentu u procesu ponovnog uključivanja u društvo. Tako što će napor i energiju koju je trošio na nabavljanje droge usmeriti ka nekim konstruktivnijim ciljevima.

Kada je u pitanju vakcinacija zavisnika nema nikakve razlike između njih i ostalih građana, navodi psihijatar prim. dr Aleksandar Ramah.

– Koliko mi je poznato ne postoje kontraindikacije kada je u pitanju vakcinacija protiv covid 19 i metadonska terapija. Vakcine utiču na imunski sistem, a metadon deluje na organizam na sasvim drugačiji način. Svima savetujem da se vakcinišu, koju će vakcinu odabrati je pitanje ličnog izbora. Sve vakcine su sigurne i bezbedne s jedne strane, sada da li će neke od njih brže ili sporije delovati je druga priča. Naravno treba biti obazriv ako osoba ima još neku bolest, ako osoba ima hepatitis C ili je uzimanje opijata ostavilo traga na organizam – kaže dr Ramah.

On objašnjava da metadon spada u depresore centralnog nervnog sistema i da stvara kod pacijenta efekat prijatnosti, euforijom. Doktor podvlači i da se osobama na metadonu izričito ne preporučuje korišćenje bilo kojeg drugog opijata.

Kako deluje metadon?

Metadon je sintetski narkotički analgetik iz grupe difenilpropilamina. Po svom sastavu je hidrohlorid i deluje na morfinske receptore u mozgu gde 1 mg metadona zamenjuje i postiže efekat 4 mg morfina.

U stručnoj javnosti se sve više govori o potrebi razvoja individualizovane medicinske nege kada je u pitanju terapija metadonom. Ovaj pristup uzima u obzir individualnost metabolizma pojedinca pri izboru terapije i dolazi, kako se tvrdi, do izražaja u ispitivanju mogućnosti primene metadona u terapeutske svrhe.