Naslovna / Korona

Covid 19 reinfekcije su retke, ali su najrizičnije za osobe starije od 65 godina

Priredio/la: I. V.|9:30 - 22. 03. 2021.

Studija o ponovnoj covid 19 infekciji otkriva da vakcine pružaju bolji kvalitet, količinu i trajnost zaštite u poređenju sa prethodnom infekcijom i stvorenim prirodnim imunitetom

Dokazi o riziku od ponovne infekcije bili su dosta ograničeni Foto: Shuttestock

Prva velika studija o covid 19 reinfekcijama, objavljena u stručnom časopisu The Lancet, otkriva da su ponovne infekcije korona virusom i dalje retke, ali da su ljudi stariji od 65 godina u najvećem riziku. Kada su istraživači analizirali rezultate 4 miliona testova na korona virus u Danskoj, otkrili su da je manje od 1 odsto onih koji su bili ponovo pozitivni, odnosno doživeli reinfekciju.

Nisu svi zaštićeni od ponovne infekcije

Nakon prve covid 19 infekcije opšta zaštita od ponovnog dobijanja covid 19. bila je oko 80 procenata. Međutim, među starijima od 65 godina zaštita je naglo pala na 47 odsto.

– Nisu svi zaštićeni od ponovne infekcije nakon prve zaraze korona virusom. Stariji ljudi su u većem riziku da se ponovo zaraze i verovatnije je da će imati i ozbiljnije oblike bolesti, i nažalost umreti, i zbog toga naši nalazi jasno ističu važnost politike zaštite starijih osoba i obaveze  pridržavanje mera i ograničenja kako bi se kontrolisala infekcija, čak i ako su ljudi bili zaražene i preležali covid 19 – objasnila je autorka studije dr Daniela Michlmayr, sa Odeljenja za bakterije, parazite i gljivice na Institutu za državne serume u Kopenhagenu, u Danskoj.

Prirodni imunitet nije baš pouzdan

Uprkos dokazima da je reinfekcija relativno retka, naučnici naglašavaju da će „mnogima podaci o prirodnoj zaštiti od infekcije biti relativno alarmantni“. Stopa zaštite od ponovne infekcije od 80 odsto uopšte i stopa od 47 procenata kod ljudi starih 65 godina i više „zabrinjavajuće su brojke nego što su nudile prethodne studije“. Naučnici navode da izgleda da vakcine pružaju bolji kvalitet, količinu i trajnost zaštite od ponovljene infekcije, mereno neutralizacijom antitela i T ćelija, u poređenju sa prethodnom infekcijom i stvorenim prirodnim imunitetom. Kako naglašavaju, „trajanje prirodne zaštite od ponovne infekcije ostaje pitanje bez odgovora, jer je od početka pandemije proteklo nedovoljno vremena“.

Vakcinacija i za one koji su već imali covid 19

Nalazi takođe naglašavaju potrebu za vakcinacijom ljudi koji su već imali covid 19, jer se na prirodni imunitet na infekciju, posebno kod starijih od 65 godina, ne može pouzdati – dodaje dr Michlmayr.

– Ovi nalazi imaju smisla, jer pacijenti koji su imunokompromitovani ili su u poodmakloj starosti možda neće postići imunološki odgovor koji je toliko dugotrajan. Zbog toga je važno da se vakcinišu stariji ljudi, čak i ako su prethodno bili zaraženi. Posebno oni koji su zaraženi prošlog proleća, a još uvek nisu vakcinisani – ističe dr David Hirschwerk.

Dokazi o riziku reinfekcije bili ograničeni

Prirodna zaštita od ponovne infekcije od približno 80 odsto „nije dobra kao kad se vakcinišete, ali nije ni loša“, ističu naučnici. Dokazi o riziku od ponovne infekcije bili su dosta ograničeni pre ove studije. „Malo se zna o zaštiti od ponovljenih infekcija SARS-CoV-2, ali dve studije u Velikoj Britaniji otkrile su da imunitet može da traje najmanje 5 do 6 meseci nakon infekcije“, napominju autori studije. Oni su otkrili da je 2,11 odsto, od 525.339 testiranih, ponovo bilo pozitivno na SARS-CoV-2 tokom prvog naleta pandemije u Danskoj, od marta do maja 2020. U ovoj grupi je testirano 0,65 procenata pozitivnih tokom drugog skoka epidemije, od septembra do decembra 2020. Do kraja 2020. godine, više od 10 miliona ljudi prošlo je besplatno testiranje Danskoj, kroz nacionalni program TestDenmark.

Starost menja imunitet?

Naše otkriće da su stariji ljudi, češće od mlađih, ponovo bili pozitivni na korona virus, iako su već prelžali covid 19, moglo bi se objasniti prirodnim promenama u imunološkom sistemu starijih osoba koje se odnose na starost i koje se nazivaju i imunološkom senescencijom – napominju autori ove studiji o covid 19 reinfekciji. Naučnici, na primer, nisu pronašli značajne razlike u stopama ponovne infekcije između žena i muškaraca. Kao i u prethodnim istraživanjima, i ova studija ukazuje na to da prva covid 19 infekcija pruža zaštitu najmanje 6 meseci. A kako istraživači kažu,  nisu otkrili značajne razlike između ljudi koji su praćeni 3 do 6 meseci i onih koji su praćeni 7 meseci ili duže.

Analiza osetljivosti nekih podgrupa ljudi

Danski naučni tom analizirao je i osetljivost određenih podgrupa – osoba koje su više puta testirane, često i rutinski, kao što su to zdravstveni radnici – medicinske sestre, lekari, socijalni radnici i zdravstveni asistenti. Procenili su stopu ponovne infekcije i otkrili da je 1,2 odsto bilo pozitivno po drugi put, tokom drugog talas epidemije. Kao ograničenje ove studije navodi se nemogućnost povezivanja simptoma sa rizikom od ponovne infekcije. Takođe, istraživači nisu uzeli u obzir mutacije, nove sojeve SARS-CoV-2 virusa, napominjući da „tokom istraživačkog perioda takve varijante još nisu postojale u Danskoj, iako se do 2021. ovaj obrazac promenio“.

Sojevi virusa dodatno komplikuju stvari

Da li bi rezultati bili drugačiji da je studija uključivala i sojeve, naučnici su izjavili da to „zavisi od varijante virusa, ali je sigurno da za B.1.351, odnosno južnoafrički soj virusa, već postoje podaci koji jasno pokazuju rizik od ponovne infekcije SARS-CoV-2, uprkos prethodnoj infekciji izvornim korona virusom.  Naučnici ne kriju da pojava sojeva koji bi mogli da izbegnu prirodni imunitet i imunitet stečen vakcinacijom „dodatno komplikuje stvari“.

– Nove varijante zabrinjavaju jer mogu da pomere imunitet ispod zaštitne granice, što je podstaklo potrebu za pojačanjem covid 19 vakcina. Zanimljivo je, na primer, da su „odgovori“ vakcina, čak i nakon pojedinačne doze, znatno poboljšani kod osoba koje su u prošlosti već bile inficirane SARS-CoV-2 virusom – ističu autori studije i navode da trenutna studija potvrđuje da „nada u zaštitni imunitet prirodnim infekcijama možda nije unutar našeg dometa, a globalni program vakcinacije vakcinama visoke efikasnosti je trajno rešenje“.