Naslovna / Korona

Mikroorganizmi u crevima utiču na imunitet organizma na covid 19, kao i na težinu simptoma

Priredio/la: I.N.|14:30 - 14. 01. 2021.

devojka drži crtež creva

Sastav crevne mikroflore zadužen za imunitet od covid 19 Foto: Shutterstock

Mikrobiom, odnosno skup mikroorganizama creva utiče na imunološki odgovor organizma na prisustvo covid 19 virusa, pokazuju rezultati najnovijeg istraživanja naučnika sa univerziteta u Hongkongu. Naime, rezultati objavljeni u stručnom časopisu Gut sugerišu da na ozbiljnost i jačinu simptoma nakon zaražavanja virusom korona vrlo verovatno utiče mikroflora u probavnom, gastro-intestinalnom traktu.

Veza između crevne mikroflore i reakcije na covid 19

Iako je covid-19 prvenstveno respiratorna bolest, postoji sve više dokaza koji ukazuju na povezanost stanja probavnog, odnosno gastro-intestinalnog trakta sa ovom bolešću. Naučnici sa univerziteta u Hongkongu istražili su da li je mikrobiom creva u korelaciji sa težinom bolesti kod pacijenata sa covid 19 i da li se poremećaji u sastavu mikrobioma, ako ih ima, rešavaju uklanjanjem virusa SARS-CoV-2 iz organizma.

Sastav krvi i stolice nakon lečenja od korone

U ovoj dvogodišnjoj studiji prikupljeni su podaci o krvi, stolici, kao i drugi podaci kod 100 pacijenata sa laboratorijski potvrđenom infekcijom SARS-CoV-2. Serijski uzorci stolice prikupljeni su kod 27 pacijenata u periodu do 30 dana nakon izlečenja od SARS-CoV-2. Utvrđeno je da se sastav mikrobioma u crevima je značajno promenjen kod pacijenata sa covid 19 u poređenju sa osobama koje nisu bile zaražene ovim virusom, bez obzira na to da li su pacijenti uzimali terapiju protiv kovida ili ne.

Što je manje mikroorganizama, to je bolest teža

Nekoliko vrsta mikroorganizama u crevima, za koje se zna da doprinose imunološkom potencijalu (kao što su Faecalibacterium prausnitzii, Eubacterium rectale i bifidobacteria) bili su nedovoljno zastupljeni kod pacijenata koji su preležali kovid i oni su ostali niski u uzorcima prikupljenim do 30 dana nakon lečenja bolesti. Štaviše, ovaj poremećeni sastav pokazivao je opadanje pomenutih mikroorganizama sa rastom težine bolesti.

Smanjen imunitet

Povezanost između sastava mikroflore creva i upala, odnosno inflamatornih markera kod pacijenata sa covid 19 sugeriše da je sastav mikroorganizama creva u korelaciji sa težinom i ozbiljnošću simptoma covid 19, kao rezultat promene imunoloških odgovora domaćina. Ovo otkriće navodi na zaključak da je potrebno dalje istražiti na koji način su crevni mikroorganizmi povezani sa reakcijom na zaražavanje virusom covid 19 i imunitetom organizma na ovu bolest.