Naslovna / Korona

Lekar objašnjava: Ovo će vam sve raditi ako zaglavite u bolnici zbog korone

Piše: Dr Irina Radošević|15:23 - 16. 12. 2020.

Kako teče teška borba iz dana u dan najbolje znaju lekari i medicinsko osoblje koje mesecima radi u vanrednim okolnostima

pune bolnice korona virus

U lečenju covid 19  često je potrebno uključivanje kiseonika Foto: Shutterstock

Svakodnevno ispred kovid ambulanti stotine ljudi čeka u redovima za testiranje na coivid 19. Neki  dolaze sa još blagim simptomima, dok drugi jedva stoje na nogama od bolova i visoke temperature. A u kovid ambulanti ih čekaju lekari, sestre i drugo medicisnko osoblje koji moraju da ih pregledaju i odrede da li su za kućno ili bolničko lečenje, kakva im terapija odgovara, koje dodatne analize treba da urade. Ovo je priča iz prve ruke o svakodnevnim izazovima i podvizima medicinske struke koja daje sve od sebe da pomogne obolelima.

Lekarka T. J. (35) jedna je od onih koja se mesecima  u koštac hvata sa koronom i pregleda pacijente pod punom opremom u bolnici u kojoj radi. Najvažnije joj je da svima pravovremeno bude ukazana pomoć i da se odredi adekvatan protokol lečenja. A da bi se odredilo kakav tip lečenja odgovara svakom pacijentu, u kovid ambulantama se rade određeni pregledi.

Postupak  trijaže pacijenata

Kada pacijent, na primer, ima neke od simptoma covid 19, prvo mu se uradi krvna slika, zatim rendgen pluća ukoliko ima neki komordibidet, odnosno hroničnu bolest. Ukoliko se pokaže da su ti nalazi dobri, pacijent se upućuje na kućno lečenje sa propisanom terapijom i zakazuje mu se kontrola za nekoliko dana.  Ako se na kontrolnom pregledu ustanovi pogoršanje zdravstvenog stanja, krvne slike ili dođe do porasta CRP-a, proteina u krvi koji ukazuje na upalni proces, šalje se u neku sekundarnu ustanovu, na primer KBC „Bežanijska kosa“, „Zemun“ ili Infektivnu kliniku – objašnjava doktorka.

Brza i nepredvidiva pogoršanja stanja

Ona ističe važnost pravilnog određivanja stanja pacijenta, jer od njega ovisi i tok lečenja. A kod korone se sve brzo i nepredviđeno odvija.

Prema njenim rečima, ovaj virus toliko brzo pogoršava kliničku sliku, CRP iznenada poraste do trocifenih vredosti. Od suspektne do obostrane pneumonije dođe za tri dana. Korona virus deluje na cirkulaciju, povećava faktore koagulacije, ako lekari ne reguju brzo, pacijenti brzo ulaze u faze iz kojih je poboljšanje gotovo nemoguće.

– Korona nije samo običan virus, to je neka vrsta sistemske bolesti, pokreće autoimune procese u organizmu. Zato kada pacijenti dođu na bolničko lečenje, slikaju im se pluća, urade laboratorijske analize. Ukoliko se pokaže da je stanje pogoršano ili da je nastupila obostrana pneumonija, posebno ako čovek još uz to ima pridružene bolesti kao što je dijabetes ili je previše gojazan, primenjuju se određeni protokoli u lečenju – objašnjava sagovornica.

Kod oboleih D-dimer ima povišene vrednosti u krvi Foto: Shutterstock

Kada dođe do merenja saturacije

Osim navedenih analiza, pacijentu se uradi i EKG, a lekari provere saturaciju pluća koja je, pokazalo se u praksi, ključna za pravovremeno reagovanje.  A način pregleda u bolnici izgleda ovako:

– Ako je pacijent  dobro saturisan, odnosno ima dovoljno kiseonika u plućima,  onda imamo vremena da ga pregledamo detaljnije. Ali kada saturacija pada, na primer, ima saturaciju 82 ili 85 odsto, onda čekanja nema, brzo se reaguje i pacijent se priključuje na kiseonik i to na velike protoke kiseonika. Tek onda ga pregledamo. Ali gledamo najosnovnije – poslušamo pluća, manje-više svi imaju  sličan nalaz na plućima.  Potom  ponovo ponavljamo analizu krvne slike, proveravamo interleukin 6, pro-inflamatorni citokin koji proizvodi naše telo u odgovoru na prisustvo mikroba, zatim D dimer, feritin i radimo biohemiju. Dok ne dobijemo rezultate,  pratimo pacijenta, posebno saturaciju – priča ona i dodaje:

lekar i setra u bolnici sa covid pcijentom

Za svakog pacijenta se određuje posebna terapija Foto: Shutterstock

U toj prvoj početnoj fazi mahom svi budu dobro.  Kad stignu nalazi pacijentu se, zavisno od rezultata analiza CRP, feritina ili D dimera, povećavaju  terapijske doze,  ili fraksiparina ili antiinflamotorne terapije- pronizona i naravno, u sklopu toga ide često i dvojna antibiotska terapija. U zavisnosti od stanja pacijenta i stanja u kojem je došao, od toga da li ima pridružene bolesti, zavisi i kako će da reaguje na terapiju.

Najveće šanse za razvijanje komplikacija korone imaju dijabetičari, gojazni ljudi, mada se nepredviđeni tokovi bolesti dogode i kod zdravih osoba.

– Zato lekari insistiraju da se odmah pregledate čim dobijete simptome, jer pravovremenom reakcijom mogu da se spreče komplikacije covid 19 – savetuje T. J. koja već šest meseci neprekidno radi sa težim slučajevima covid 19.

.