Naslovna / Korona

Doc. dr Ana Banko, virusolog: Sve o testovima i o rezultatima testiranja na koronu

Priredio/la: V. M. B.|7:35 - 02. 12. 2020.

Šta znači IgG, IgM, IgA, šta pokazuje PCR test? Kada osoba može da kaže da je preležala koronu…

uzorci krvi testirani na korona virus

Serološki testovi mogu da pokažu da li je infekcija još prisutna ili da je stvoren imunitet posle preležane bolesti Foto: Shutterstock

Da bi se utvrdilo da je neko oboleo od covid 19 neophodno je testiranje u čemu je zlatni standard PCR test. Ali pored ovog testa u upotrebi su i serološki testovi koji takođe ukazuju na indirektno prisutvo infekcije. Kaada i zašto se radi ovi testovi, kao i kako mogu da se tumače rezultati ovih testova za eKliniku objasnila je doc. dr Ana Banko, virusolog Instituta za mikrobiologiju i imunologiju Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

– Naglasila bih prvo, da je zlatni standard za dokazivanje akutne SARS-CoV-2 infekcije PCR, i to Real-time PCR. U odnosu na ostale dostupne testove, PCR metod ima najvišu senzitivnost i specifičnost. To znači da se na ovaj način dokazuju i vrlo niske koncentracije virusa, a da u isto vreme PCR za dokazivanje SARS-CoV-2 samo i isključivo dokazuje ovaj virus, a ne neke druge njemu slične. PCR se radi iz briseva nazofarinksa i/ili orofarinksa i dokazuje prisustvo virusne RNK, genetskog materijala virusa – kaže doc.dr Ana Banko.

U kojim slučajevima se radi serološki test na IgA,  IgM antitela, a u kojim na IgG antitela?

Upotreba seroloških testova za dokazivanje antivirusnih antitela, indirektan je pokazatelj virusne infekcije. Dakle, na ovaj način dokazuje se reakcija zdravog imunskog sistema da na virusnu infekciju sintetiše specifična antitela. Zato se ovi testovi rade iz krvi i njima ne dokazujemo sam virus.

Postoje različite klase antitela, pre svega u odnosu na to kada se sintetišu i koliko opstaju u organizmu, a na osnovu čega kod mnogih infekcija možemo “rekonstruisati” vreme proteklo od primarnog kontakta sa virusom. S obzirom da se u rutinskoj praksi virusološke dijagnostike koristi još dodatnih seroloških metoda u odnosu na one koje du navedene ovde i da infekcije mogu biti i akutne, hronične, preležane ili pak doživotne, tumačenje seroloških rezultata nije uvek jednostavno i zahteva stručno znanje.

Ako bismo stvari pojednostavili, IgM (i IgA) pokazatelji su aktivne infekcije. Ova antitela se prva stvaraju, ali i kratko traju.
U slučaju SARS-CoV-2, IgM antitela stvoriće se u toku primarne akutne infekcije nakon kontakta sa virusom. Potreban je dovoljan period da organizam prepozna prisustvo virusa i započne sa stvaranjem merljive količine antitela, pa se IgM antitela ne mogu dokazati u prvim danima od infekcije. U ovim danima, jedini izbor za dokazivanje covid 19 biće PCR. Najveća verovatnoća za dokazivanje IgM antitela bila bi u drugoj nedelji nakon početka infekcije. Posle toga merljiva količina ovih antitela opada, i kod manjeg broja pacijenata ona se može dokazati i tri nedelje.

Dakle, dokazivanje prisustva IgM i/ili IgA antitela za cilj ima da potvrdi akutnu infekciju, ne na samom početku već nakon nekoliko dana, onda kada se prisustvo virusa može dokazati PCR-om, ali i u kratkom periodu završetka akutne faze bolesti, kada PCR postaje negativan. To je period u kome bih istakla značaj ovog testa.

Značaj dokazivanja IgG antitela, po pravilu je potvrda stare, odnosno preležane infekcije. IgG anitela stvaraju se nakon početka stvaranja IgM klase, ali traju mnogo duže. Njihovo dokazivanje uglavnom je moguće od treće nedelje nakon početka infekcije, dok se njihovo trajanje meri u mesecima. U slučaju SARS-CoV-2 kod velikog broja ljudi nažalost IgG antitela traju samo četiri do šest meseci.

Pokazano je da pacijenti sa težim simptomima COVID-19 stvaraju veću količinu antitela, te da im merljiva količina tj. titar ovih antitela traje duže. U ovoj količini nalaze se i tzv. neutrališuća antitela, ona koja imaju ključnu ulogu u eliminaciji virusa. Zbog toga pretpostavljamo da gubitak IgG antitela može ukazivati i na gubitak imuniteta od COVID-19, osim ako se imunitet ne oslanja na neke druge elemente, poput T memorijskih limfocita.

Najznačajnija primena dokazivanja IgG antitela, stoga bi bila dokazivanje preležane SARS-CoV-2 infekcije.

Ana Banko

Doc. dr Ana Banko,  virusolog Instituta za mikrobiologiju i imunologiju Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Foto: Privatna arhiva

Da li se rade i testovi SARS Covid-2 IgM+IgA ili IgM+IgG? I šta oni pokazuju?

Testovi koji pokazuju ukupna antitela mogu biti tzv. brzi testovi zasnovani na imunohromatografiji, ali mogu biti i metode ELISA ili njoj srodne. Dokazivanje ukupnih antitela može ukazivati i na akutnu, ali i preležanu infekciju, stoga se nakon pozitivnog rezultata ovog testa, mora dalje sprovoditi specifičnija virusološka i/ili serološka dijagnostika ako želimo utvrditi status infekcije.

Brzi serološki testovi za dokazivanje antitela, od svih gore pomenutih, imaju najmanju senzitivnost i specifičnost, pa se u značajnom broju ovih testova ne možemo osloniti na njihove rezultate.

Šta znači kada neko dobije rezultate koji pokazuju prisustvo antitela i IgM i IgG? Šta znači kada je test pokazao daleko veće prisustvo IgG u odnosu na  IgM antitela?

U slučaju istovremenog prisustva IgM i IgG antitela, govorimo o početku tzv. serokonverzije, što znači da se akutna infekcija završava, IgM antitela opadaju a IgG antitela počinju da se stvaraju.

Daleko veće prisustvo IgG antitela u odnosu na IgM, dobar je pokazatelj imunskog odgovora na infekciju, a predstavlja, opet, samo trenutak kraja akutne infekcije kada se vidljiva količina IgM anitela gubi.

Da li u tom slučaju prisustvo IgM antitela govori da je osoba i dalje zarazna ukoliko su joj IgG antitela daleko veća?

Samo PCR testom možemo utvrditi da li je osoba zarazna, odnosno da li i dalje postoji prisustvo virusa u respiratornom traktu. Ipak, prisustvo IgG u najvećem broju slučajeva ukazuje na završetak infekcije, i kod ovih pacijenata ne očekujemo izlučivanje virusa, niti da je ova osoba zarazna za okolinu. Postoje izuzeci, ali su oni retki i uglavnom vezani za specifične primarne bolesti pacijenata kao što su različita imunosupresivna stanja.

korona test

Test iz krvi pokazuje indirektno prisustvo infekcije Foto: Shutterstock

Šta znači ako neko dobije rezultate testa koji pokazuju da su IgM antitela prisutna u daleko većem broju od IgG antitela?

To znači akutnu infekciju, uglavnom period njene druge ili treće nedelje.

Kada osoba može da kaže da je preležala covid 19?

U odnosu na serološke pokazatelje, to su osobe koje imaju prisustvo IgG antitela a nemaju prisustvo IgM antitela. Ovo bi moglo da važi i za one koji su imali pa izgubili anti-SARS-CoV-2 IgG anitela. Ipak, to ne znači da svi oni ne mogu biti ponovo inficirani, te se niko ne bi smeo opuštati.

Lelica
21:32, 03. 12. 2020.

Poštovana, imam pitanje.
Pozitivna sam i osmog dana mi je izbila koprivnjača, bez temperature niti bilo kakvih simptoma.Povukla se za manje od 24h.O čemu se radi?

Ljubinka Račić
21:07, 25. 04. 2021.
Odgovori

Poštovani, doktori kažu da i kovid izaziva koprivnjaču

Tatjana Grujanic
14:49, 08. 02. 2021.

Postovani,
Moj slucaj je sledeci:
– 18.12.2020. – pojava simptoma
– 20.12.2020. – pozitivan PCR
– 04.01.2021. – IgM = 9.3 (ref vrednost vece od 1), IgG = 3.14 (ref vrednsot veca od 1.4)
– 08.02.2021. – IgM = 8.9i IgG = 6.24
Napminjem da su sereoloski testovi radjeni u istoj labratoriji.
Simptome imala 2 dana (suv kasalj i temperatura 37.7 – jedno poslepodne). Mirovala 14 dana. Odavno nemam nikakve simptome. Klinicka slika je bila blaga, bez upalnih procesa, CRP uvek bio ispod granicne vrednosti, Ddimer i LDH takodje. Leukociti su bili 2.8, na pocetku pojave simptoma, dok su 8-mi dan bili u referentnim granicama.

Molim Vas za interpremtaciju IgM i IgG, obzirom da u 7-oj nedelji, jos uvek imam IgM. Da li jos uvek imam razlog za brigu i mogucnost pojave simptoma?
Najlepse zahvalna i srdacan pozdrav!
Tatjana Grujani