Naslovna / Korona

Saznajte zašto je alfa-lipoinska kiselina deo protokola u terapiji covid 19

Piše: Dr Katarina Kukuruzović, lekar opšte prakse|9:01 - 27. 11. 2020.

Od ranije je poznato da ovaj moćni antioksidant  doprinosi bržoj odbrani organizma od virusnih infekcija i pretpostavlja se da isti efekat ima i kod infekcije korona virusom

lekarka i setra u bolnici sa covid pcijentom

Alfa-lipoinska kiselina može da omogne u lečenju težih oblika covid 19 Foto: Shutterstock

Iako je alfa-lipoinska kiselina u medicinskim krugovima odavno poznata po svojim imunomodulatornim efektima, veliku pažnju javnosti širom sveta je privukla tek nedavno, kada je postala sastavni deo protokola za lečenje inficiranih koronavirusom i obolelih od covid 19.

Šta je alfa-lipoinska kiselina

Alfa-lipoinska kiselina je antioksidant koji se prirodno nalazi u ljudskom telu. Aktivan oblik je samo R-alfa-lipoinska kiselina.

Alfa-lipoinska kiselina svoja imunomodulatorna dejstva ispoljava pospešujući urođeni imunski odgovor, tako što poboljšava funkciju NK ćelija, makrofaga i monocota, ali pospešuje i stečeni (specifični) imunski odgovor, i to tako što poboljšava funkciju T i B limfocita i reguliše lučenje citokina.

Alfa-lipoinska kiselina se koristi kao antioksidant, odnosno suplement koji može da spreči oksidaciju i nastajanje slobodnih radikala koji mogu da oštete ćelije. Slobodni radikali su povezani sa više bolesti, kao što su srčana oboljenja, dijabetes, neurološka oboljenja, karcinomi.

Saznajte još Zašto nam lekari propisuju baš ovu kombinaciju suplemenata u borbi protiv COVID-19

Alfa-lipoinska kiselina nije nov preparat. Koristi se preko 50 godina kao pomoćno sredstvo u lečenju dijabetesne neuropatije i retinopatije.

Osim pomenutih bolesti koje su povezane sa oksidativnim stresom, alfa-lipoinska kiselina se duži niz godina daje kao suplement i u terapiji infekcija. Kod pacijenata koji su zaraženi HIV-om, alfa-lipoinska kiselina može da pomogne u poboljšavanju proliferacije (umnožavanja) limfocita. Naučno je potvrđeno da alfa-lipoinska kiselina može da popravi mitohondrijalnu funkciju CD4+ T limfocita, koji su primarna meta HIV-a.

Alfa-lipoinska kiselina se primenjuje i kod onkoloških pacijenata, jer postoje rezultati istraživanja koji pokazuju da alfa-lipoinska kiselina ima potencijal da poboljša funkcionisanje imunskog sistema čak i kod pacijenata sa uznapredovalim karcinomom i da može da dovede do bržeg nastajanja limfocita (konkretno, indukcijom progresije limfocita iz G0/G1 u S fazu).

Kod bolesnika koji pate od autoimunih bolesti, kao što su multipla skleroza (MS) i sistemski eritemski lupus (SLE), alfa-lipoinska kiselina se primenjuje kao suplement zbog svojih blagotvornih imunomodulatorskih efekata.

Zašto je deo protokola u lečenju covid 19?

U poslednjih nekoliko meseci, kada je svet suočen sa pandemijom, u javnosti je počelo mnogo da se priča o alfa-lipoinskoj kiselini i njenom antioksidativnom i imunomodulatornom dejstvu na organizam, naročito od kada je uvedena u protokol lečenja inficiranih koronavirusom i obolelih od covid 19.

Trenutna teorija je da covid 19 u težem obliku nastaje kao rezultat citokinske oluje, odnosno preteranog odgovora imunskog sistema na korona virus. Citokini su mali regulatorni proteini koji su odgovorni za međućelijsku komunikaciju, a mogu da intenziviraju inflamatorni odgovor organizma.

Kombinacija tri suplementa koja potencijalno može da redukuje inflamatorne citokine, pa može da deluje preventivno protiv nastanka težeg oblika covid 19 je:

1. Alfa-lipoinska kiselina

2. Glutation

3. N-acetilcistein (NAC), koji je prekursor glutationa

S obzirom da je od ranije poznato da alfa-lipoinska kiselina doprinosi bržoj odbrani organizma od virusnih infekcija, pretpostavlja se da isti efekat ima i kod infekcije korona virusom. Zbog toga što smanjuje nastajanje laktata, alfa-lipoinska kiselina sprečava oštećivanje ćelija i pojačava odbrambene snage organizma, pa može da ima presudnu ulogu u terapiji pacijenata obolelih od covid 19.

Da li posle infekcije korona virusom treba nastaviti sa uzimanjem alfa-lipoinske kiseline?

Tokom trajanja infekcije korona virusom, ali i tokom dužeg perioda nakon infekcije, prema trenutnim shvatanjima, poželjno je uzimati preparate alfa-lipoinske kiseline.

Zanimljivo je da neki alfa-lipoinsku kiselinu nazivaju i univerzalni antioksidant, jer se rastvara i u vodi i u mastima, što joj omogućava da dopre u sva tkiva organizma.

Alfa-lipoinska kiselina se prirodno nalazi u telu, a namirnice koje su dobri izvori alfa-lipoinske kiseline su džigerica, crvena mesa, kvasac, spanać, brokoli, paradajz, krompir. Suplementi sadrže i do 1000 puta više alfa-lipoinske kiseline nego prirodni izvori.

Suplementi koji sadrže alfa-lipoinsku kiselinu treba da se piju ujutro, na prazan stomak, jer određene vrste hrane i drugih suplemenata mogu da smanje aktivnost alfa-lipoinske kiseline, i to uglavnom mleko i mlečni proizvodi, hrana i suplementi koji sadrža kalcijum, magnezijum, cink i gvožđe.

Uobičajena doza je 200-400 mg, jednom do dva puta dnevno.

Da li može da se uzima preventivno?

Alfa-lipoinska kiselina može da se uzima kao suplement, jer ima mnogo benefita u smislu prevencije oksidativnog stresa i pozitivnih imunomodulatorskih efekata. Zbog toga se preporučuje uzimanje tokom dužeg vremenskog perioda u cilju prevencije bolesti ili ublažavanja simptoma već nastale bolesti.

Alfa-lipoinska kiselina u dozama koje su manje od 2.400 mg na dan praktično nema nikakvih neželjenih efekata. Uzimanje alfa-lipoinske kiseline u velikim dozama može da dovede do oštećenja jetre.

Za trudnice i decu još nije utvrđena doza do koje može da se uzima alfa-lipoinska kiselina, pa proizvodi nisu namenjeni deci, trudnicama i dojiljama.

Alfa-lipoinska kiselina se inače koristi kao pomoćna terapija kod raznih stanja i bolesti. Pacijenti koji imaju insulinsku rezistenciju, dijabetes, dijabetesnu retinopatiju, dijabetesnu neuropatiju mogu da imaju poboljšanje nekih simptoma ukoliko uzimaju alfa-lipoinsku kiselinu.

Alfa-lipoinska kiselina može da uspori gubitak memorije kod Alchajmerove bolesti, da uspori progresiju sindroma karpalnog tunela, i da ublaži neke znake hroničnih bolesti tako što smanjuje nivo C-reaktivnog proteina (CRP), koji je znak inflamacije.

Smanjivanjem oksidativnog stresa, alfa-lipoinska kiselina smanjuje rizik od infarkta miokarda i šloga.

Alfa-lipoinska kiselina se pokazala i kao dobar preparat za usporavanje znakova starenja kože i ublažavanje već nastalih bora.