Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Dijeta sa kuvanim jajima – da li zaista daje rezultate i da li je zdrava

Priredio/la: J. M.
13:00 - 16. 08. 2021.

Ova dijeta je vrsta ishrane bazirane na tvrdo kuvanim jajima – jedete ih najmanje dva ili tri dnevno

jaja-kuvana jaja-dijeta sa kuvanim jajima Dijeta sa kuvanim jajima ima svoje prednosti, ali i mnogo mana… Foto: Shutterstock

Ako volite da jedete kuvana jaja, a imate koji kilogram više, možda vam padne na pamet da je za vas pravi izbor dijeta sa kuvanim jajima, koja je postala popularna još šezdesetih godina prošlog veka. Popularizovale su je holivudske zvezde, podržali modni časopisi, pa danas skoro svaka žena zna bar jednu verziju dijete koja se zasniva na kuvanijm jajima. A zapravo, ova dijeta neće dovesti do nekih dugoročnih promena, koje će ujedno i poboljšti vaše zdravlje, pa zato nije loše da vidimo šta kažu stručnjaci o ovoj popularnoj dijeti, šta su njene prednosti, šta nedostaci i kako je i kada najbolje praktikovati je.

Šta je i kako izgleda dijeta sa kuvanim jajima

Dijeta sa kuvanim jajima je vrsta ishrane bazirane na tvrdo kuvanim jajima. Jedete najmanje dva ili tri jaja dnevno, ali ne morate da ih unosite u svaki obrok.
Glumica Nikol Kidman je navodno jela samo tvrdo kuvana jaja pre nego što je stala pred kamere za film “Hladna planina”, pisao je svojevremeno italijanski časopis Vogue. Čarls Sači, bivši suprug kuvarice Najdžele Loson i osnivač agencije Saatchi & Saatchi, takođe je bio na dijeti sa kuvanim jajima, prema pisanju britanskih medija.

Postoji nekoliko verzija dijete sa kuvanim jajima, ali tipična verzija je slična Atkinsonovoj dijeti sa niskim sadržajem ugljenih hidrata:
Doručak – Najmanje dva jaja i jedan komad voća (ili povrće sa niskim sadržajem ugljenih hidrata ili proteini po izboru)
Ručak – Jaja ili nemasni proteini i povrće sa malo ugljenih hidrata
Večera – Jaja ili nemasni proteini i povrće sa malo ugljenih hidrata

Da li je dobra za zdravlje?

Ova dijeta sadrži zdravu hranu, ali to nije uravnotežena, zdrava ishrana. Dijeta sa kuvanim jajima je zapravo izuzetno restriktivna, ali i neverovatno niskokalorična.
– Ne bi trebalo biti na dijeti koja zahteva opsesiju jednom hranom – kaže Amerikanka, dr Lisa Young, stručnjak za ishranu. Jaja su hrana koja je zdrava, ali nisu zdrava ako su jedina ili glavna hrana, kaže ona.
Američko udruženje za zdravlje srca kaže da jedno jaje (ili dva belanca) dnevno jesu zdrava ishrana.
– Jaja su odličan doručak. Tvrdo kuvano jaje je hranljiva užina, ali mislim da je konzumiranje raznovrsne hrane zdraviji način ishrane – kaže dr Young.

Dobra stvar kod jaja je to što imaju puno proteina. Jedno veliko kuvano jaje ima 71 kaloriju, 6 grama proteina, 5 g masti, 0,4 g ugljenih hidrata i 0 g vlakana. Jaja su potpuni protein i sadrže hranljive materije poput vitamina D i holina. Potpuni protein je onaj koji sadrži sve esencijalne aminokiseline, prema američkoj Upravi za hranu i lekove. Holin je nutrijent koji pomaže u proizvodnji neurotransmitera, koji regulišu pamćenje i raspoloženje, između ostalih funkcija. Neka prošla istraživanja kažu da su jaja za doručak preporuka za osobe koje su na dijeti, ali nova istraživanja kažu da nema ništa čarobno u jajima, kada je reč o skidanju kilograma.

Neželjeni efekti dijete

Dijeta sa kuvanim jajima zaista jeste niskokalorična, ali u njoj nema namirnica bogatih vlaknima. Preporučuje se da muškarci stariji od 50 godina dnevno uzimaju najmanje 38 g vlakana, a žene najmanje 25 g, prema istraživanjima klinike Mayo. Ako ne jedemo vlakna možemo biti u opasnosti  da dobijemo opstipaciju. Opasnost od zatvora je posebno velika ako jedete samo jaja, jer jaja imaju nula grama vlakana.

Ako se na kratko držite dijete sa kuvanim jajima i generalno ste zdravi, malo je verovatno da će dijata izazvati probleme. Stručnjaci kažu da je ova dijeta ona za “crveni tepih” – dijeta koja brzo daje vidljive  rezultate. Ali, oni će kratko trajati.
Pored toga, postoji stalna zabuna oko toga da li su jaja dobra zato sadrže holesterol. Svako jaje ima 184 miligrama holesterola. Studija objavljena u martu 2019. u časopisu Američkog medicinskog udruženja zaključila je da je dodatnih 300 mg dnevno unesenog holesterola u ishrani povezano sa 17, odnosno 18 odsto povećanim rizikom od kardiovaskularnih bolesti i smrti.

U kategoriji “opasna” zbog sadržaja zasićenih masti

U međuvremenu, druga studija, koja je objavljena u maju 2018. u American Journal of Nutrition, sugerisala je da učesnici koji su tri meseca konzumirali „ishranu bogatu jajima“ nisu imali promene u porastu nivoa lipida ili markera upale (koji bi ukazivali na promenu kardiovaskularnog zdravlja) u poređenju sa onima na dijeti sa niskim sadržajem jaja. Istraživači su definisali da je ishrana sa visokim sadržajem jaja konzumiranje 12 ili više jaja nedeljno, a da ishrana sa niskim sadržajem jaja znači konzumiranje manje od 2 jaja nedeljno.

Jaja se takođe označavaju kao “opasna” zbog sadržaja zasićenih masti. Svako veliko jaje sadrži 1,5 g zasićenih masti. Preporučuje se ograničavanje dnevnog unosa zasićenih masti na manje od 10 procenata kalorija dnevno za optimalno zdravlje srca. Stručnjaci kažu da jedno tvrdo kuvano jaje ili dva dnevno – ne izaziva probleme, ali, ako su jaja veći deo menija, zasićene masti bi mogle da pogoršaju zdravlje. Da biste bili sigurni, ako imate dijabetes ili bilo koji faktor rizika od srčanih oboljenja, pitajte lekara koliko jaja vama odgovara da pojedete dnevno.

Sedmodnevni meni za ishranu kuvanim jajima

Ako baš želite da probate dijetu sa kuvanim jajima, evo verzije koja će najmanje štetiti zdravlju.

1. dan: Doručak: Dva jaja, spanać, narandža
Ručak: Losos na žaru na salati
Užina: Ništa
Večera: Svinjski kotlet na žaru sa brokolijem
Dezert: Ništa

2. dan: Doručak: Dva jaja, paradajz, dinja
Ručak:
Piletina na žaru i salata
Užina: Ništa
Večera: T​una sa keljom
Dezert: Ništa

3. dan: Doručak: Dva jaja, jedna narandža ili sok od narandže
Ručak: Teleća šnicla i salata
Užina: Ništa
Večera: Pečeni losos sa pečurkama
Dezert: Ništa

4. dan: Doručak: Dva jaja, špargle, jagode
Ručak: Salata od jaja i zelene salate
Užina: Ništa
Večera: Goveđe pečenje sa karfiolom
Dezert: Ništa

5. dan: Doručak: Dva jaja, kriška šunke, jagode
Ručak: Pečeni bakalar sa šparglama
Užina: Ništa
Večera: Pileći ražnjići na žaru sa paprikom i lukom
Dezert: Ništa

6. dan: Doručak: Dva jaja, dinja
Ručak: Salata od jaja sa zelenom salatom
Užina: Ništa
Večera: Mahi-mahi riba sa boranijom
Desert: Ništa

7. dan: Doručak: Dva jaja, lubenica
Ručak: Losos sa roštilja i salata
Užina: Ništa
Večera: Svinjski kotlet i bok čoj salata (kineski kupus)
Dezert: Ništa

Prejedanje i frustracija

Dijeta sa kuvanim jajima je hir – zahteva da jedete samo jaja, malo voća, povrće bez skroba, nemasne belančevine i nešto masti. Iako smanjenje kalorija u početku može dovesti do gubitka težine, malo je verovatno da ćete moći dugo da se pridržavate ovog načina ishrane, kažu stručnjaci. Osim toga, ako ste trudni ili dojite ili imate istoriju poremećaja u ishrani, ne bi trebalo da praktikujete ovu dijetu.
Ako želite brzo skidanje kilograma, dijeta će delovati, možda ćete u početku izgubiti puno vode, ali ne možete tako živeti zauvek. Ova vrsta dijete može kasnije dovesti do prejedanja, ali i mnogo frustracija – napominju stručnjaci.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend