Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Mešavina voća i povrća u napicima nije uvek zdrava, jer neki sastojci nikako ne idu jedni s drugima

Piše: B Lazić
13:00 - 29. 05. 2021.

Ne mora da znači da je svaki miks voća u napitku zdrav, zato pazite šta naručujete u kafeima, posebno ako su sastojci smutija dinja ili lubenica…

Maja Astaloš, nutricionista Maja Astaloš, nutricionista Foto:Ptrivatna arhiva i Shutterstock

Smuti ili blendirano voće i povrće već godinama se nalazi u vrhu popularnog i zdravog načina ishrane. Možete ga spremati sami, kod kuće, ali i naručiti u kafeu ili restoranu. Međutim, stručnjaci upozoravaju da ipak ne bismo smeli da pijemo tek-tako smućkano voće, jer, kako kažu, pravljenje smutija takođe podrazumeva određeno znanje. Naime, treba znati koji sastojci mogu i smeju da se mešaju i kombinuju, a koji nikako ne bi trebalo da se nađu u kombinaciji jedni s drugima.  

Fermentacija i truljenje hrane

Nutricionista Maja Astaloš za eKlinika portal kaže da nisu sve kombinacije voća i povrća zdrave. Da bi organizam iskoristio hranljive sastojke neke hrane, neophodno je da se dobro svare, u bilo kom obliku da su.

Neke kombinacije voća i povrća nepotpuno se razlažu, odnosno vare, i tada, ne samo da se ne iskorišćavaju hranljivi sastojci, već dolazi do fermentacije i truljenja zadržane hrane. Stvaraju se toksični sastojci, a simptomi lošeg varenja su nadutost, gasovi, neprijatan miris, manjak energije, depresija… – objašnjava Maja Astaloš. Ovi procesi se dešavaju zato što se različite namirnice vremenski različito razlažu, a zahtevaju i specifične digestivne enzime i pH vrednosti digestivnih sokova. Zato je važno, kako navodi naša sagovrnica, da se kombinuju namirnice koje se lako i ujednačeno vare.Tabela voćeKlasifikacija voća  Foto: eKlinika

Prihvatljive kombinacije lako se pamte

Nutricionista Maja Astaloš naglašava da se voće iz iste grupe slaže između sebe, a kao dobre kombinacije izdvaja:

– Slatko voće sa slatkim voćem i polukiselim voćem

– Polukiselo voće sadrži malo kiseline i može da se meša sa polukiselim voćem, slatkim i kiselim voćem

– Kiselo voće sadrži puno citrične kiseline i bezbedno ga je kombinovati sa kiselim voćem, polukiselim voćem

Voće se brzo vari, ali ako dođe u direktan dodir s drugom hranom može doći do pojave fermentacije u stomaku, što pravi probleme .

Povrće je neutralno

Što se tiče povrća, sagovornica eKlinika portala kaže da se svaki zeleniš dobro kombinuje sa ostalom hranom. Razlog je što je niskokaloričan, a zbog velikog sadržaja vode je neutralan i lako se vari.

– Kada je reč o povrću, takođe važe određena pravila. Celulozno i skrobno povrće dobro se kombinuje sa zelenišom. Dok se blago skrobno povrće relativno dobro vari, sirovo skrobno i celulozno povrće se veoma teško vari. Zato se preporučuje, kada se konzumira sirovo, da se usitni ili koristi kao sok – savetuje Maja Astaloš i dodaje da se orašasti plodovi i semenke dobro slažu sa zelenišem i citrusnim voćem.

Kombinacije koje se ne preporučuju  

Slatko voće i kiselo voće, na primer, banana i limun ili pomorandža, ne idu zajedno, jer kiselina odlaže varenje šećera, te tako dolazi do njegove fermentacije – naglašava Astaloš i podseća da su voće i povrće veoma važni za naše zdravlje, međutim neke kombinacije mogu da budu štetne i loše po zdravlje.

Kombinaciju mleka i banane nutricionisti smatraju lošom, jer ova dva satojka zajedno usporavaju digestivni sistem. Možda će vas iznenadite i da uobičajenu salatu – paradajz i krastavci, nutricionisti takođe smatraju nezdravom kombinacijom. Neka istraživanja su pokazala da ovaj miks može da naruši biohemijski balans u našem telu, jer se  smatra da se vitamini koje sadrže i krastavac i paradajz neće svariti pravilno.

Proces apsorpcije šećera nije isti

Kombinacija voća i povrća može biti loša, jer sadrže različite šećere, ističe Maja Astaloš, i dodaje da se u voću nalaze uglavnom disaharidi (dva molekula šećera) ili monosaharidi (jedan molekul šećera). Oni se brže razgrađuju od šećera u povrću, koji sasdrži kompleksne šećere (vlakna i skrob).

Proces apsorpcije šećera je brži za voće nego za povrće. Skrob se rastvara već u usnoj duplji. Međutim, kada su tu različiti enzimi, taj proces se usporava. Čuveni savet da se voće konzumira sa razmakom pola sata do jedan sat pre ili posle obroka je upravo zbog toga. Ni slatkiš ni voće nisu zdravi da se uzmu odmah nakon obroka – naglašava Astaloš i podseća da bi te kombinacije pravile ozbiljne smetnje u varenju.

Posebno pravilo za dinje i lubenice

Naša sagovornica nutricionista Maja Astaloš ističe da za dinje i lubenice važi posebno pravilo.

– One ne treba da se kombinuju ni sa jednom namirnicom. Razlog je što sadrže više vode i prolaze brže kroz digestivni trakt. Mešanje sa drugom hranom izazvalo bi zadržavanje u digestivnom traktu i fermentaciju – kaže Astloš i navodi da je najopasnija, u stavri, sve veća upotreba pesticida te se i voće i povrće moraju detaljno i temeljno prati pod dugim mlazom vode pre bilo kakve upotrebe.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend