Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Smeju li dijabetičari da jedu slatko voće kao što su jagode

Priredio/la: D.T.
15:00 - 26. 05. 2021.

Dijabetičari bi trebalo bi da biraju hranu sa malim glikemijskim opterećenjem, koja neće brzo podići vrednosti glukoze u krvi

jagode-šećer-dijabetes Jagode su pune vitamina C i magnezijuma Foto: Pexels

Ishrana dijabetičara mora da bude izbalansirana, uz pravilan unos svih nutritijenata koji su biti za dobru kontrolu bolesti i normalno obavljanje svakodnevnih radnih aktivnosti. Ključ, je pre svega, u umerenosti, pa stručnjaci podvlače da su dijabetičarima, dozvoljena slatka voća, ali u ograničenim količinama. Jagode su pravi izbor, ali bez preslatkih dodataka. Pretpostavlja se da u Srbiji oko 710.000 građana boluje od dijabetesa, polovina od ovog broja je radno sposobno stanovništvo. Stoga je ova bolest i socijalni i zdravstveni problem, a posebno je zabrinjavajuća činjenica da skoro 40 odsto obolelih ne zna da ima šećernu bolest.

Jagode su riznica vitamina s malo kalorija

Slatka hrana može podići nivo glukoze u krvi, ipak sve vrste i oblici slatke hrane ne utiču na isti način na nivo glukoze. Jagodičasto voće ima malo kalorija, odličan je izvor antioksidanata, vlakana i drugih hranljivih sastojaka. Potrebu da pojedete nešto slatko možete zadovoljiti jagodama, ali u umerenoj količini. Dezerti i poslastice od jagoda, kao što su razne torte i sladoledi, nisu najbolje rešenje, jer mogu prouzrokovati nagli skok šećera u krvi. Jagode je najbolje koristi bez dodataka. Jedna porcija običnih jagoda, na primer, bez dodatnih šećera, sadrži samo 46 kalorija. Pomaže kod održavanja optimalne telesne težine, što je bitno kako bi se smanjile moguće komplikacije.

Jagode kontrolišu i visok krvni pritisak

Jagode su idealan izvor vlakana. Jedna porcija sadrži oko 3 grama vlakana, a preporučeni dnevni unos je 12 g. Vlakna usporavaju apsorbciju šećera i pružaju osećaj sitosti. Jagode su pune vitamina C i magnezijuma. Prema nekim istraživanjima, magnezijum ima bitnu ulogu u kontroli dijabetesa. Vitamin C se dovodi u vezu sa smanjenim rizikom za razvoj dijabetesa tipa 2, a ovaj vitamin može, kako se pretpostavlja, sprečiti i nagli rast šećera. Antioksidansi u vitaminu C mogu pomoći i u kontroli komplikacija kod dijabetesa, kao što je visok krvni pritisak.

Glikemijski indeks voća

Veoma je bitno da znate i glikemijske vrednosti svakog voća. Glikemijski indeks rangira ugljene hidrate, na osnovu toga koliko brzo ili sporo povećavaju nivo glukoze u krvi. Ljudi s dijabetesom trebalo bi da biraju hranu sa malim glikemijskim opterećenjem, a jagode spadaju u tu grupu, jer neće brzo podići vrednosti glukoze u krvi. Neke vrste voća imaju veći glikemijski indeks, pa stručnjaci preporučuju i ove vrste voća, ali uz napomenu da budete umereni.

Lubenica, na primer, ima visok glikemijski indeks i malu količinu svarljivih ugljenih hidrata. To znači, da biste morali da pojedete zaista velike količine lubenice, kako bi ona imala negativan efekat na nivo šećera u krvi. Bitno je napomenuti i da glikemijski indeks određuje koliko brzo određena hrana dovodi do povećanja šećera u krvi, a ne uzima u obzir nutritivni sastav. To znači da, na primer, hrana koja se nisko rangira po glikemijskom indeksu, može imati velike količine masti.

Najbolja hrana za dijabetičare

Osobama koje pate od dijabetesa se preporučuju nemasna mesa, povrće, žitarice celog zrna, mahunarke, mlečni proizvodi sa niskim sadržajem masti. Ograničite unos bilo kakvih napitaka i hrane s dodatkom šećera. Ukoliko imate nedoumica u pogledu ishrane, najbolje je da se posavetujete s lekarom. Ženama se preporučuju tri porcije ugljenih hidrata po obroku, a muškarcima do 5 porcija po obroku. Između glavnih obroka ograničite ugljene hidrate na oko 15 g, koliko sadrži jedan šolja jagoda. Dijabetes je bolest koja se može uspešno kontrolisati, ako nastojite da održavate zdravu telesnu težinu, ne pušite, redovno vežbate i jedete izbalansirane obroke.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend