Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Tip probave – postoji ih 5 i ako znate koji je vaš, lakše ćete odabrati pravu hranu

Priredio/la: I. N.
15:30 - 29. 04. 2021.

Ako znate koji je vaš tip probave, možete da naslutite koja hrana, suplementi i faktori životnog stila mogu da pomognu da se osećate zdravo i dobro

varenje-probava-digestivni trakt Ako znate koji je vaš tip probave, možete da ishranu prilagodite svojim potrebama Foto: Canva

Svaki pojedinac je jedinka sa posebnim potrebama, pa i kad je u pitanju ishrana. Kad je ona zasnovana na ličnim potrebama, može da bude od velike pomoći za celokupno zdravlje. Da biste ishranu mogli da prilagodite svojim potrebama, treba da znate koji je vaš tip probave.

Tip probave određuje način ishrane

Prem rečima nutricioniste Lorin Laks, tipizacija probave je koncept koji se koristi za opisivanje stanja i disbalansa u varenju, koji najviše dolazi do izražaja kad je organizam pod stresom. Ako znate koji je vaš tip probave, možete da naslutite koja hrana, suplementi i faktori životnog stila mogu da pomognu da se osećate dobro. Važno je isprobati šta vam odgovara, jer ako imate kombinaciju različitih tipova probave, bilo bi dobro da koristite savete za svaki pojedinačni tip. Takođe, posavetujte se sa svojim lekarom pre nego što odlučite da menjate svoje navike kad je u pitanju ishran, a nutricionista Lorin Laks napravila je podelu na 5 osnovna tipa.

1. Digestivni tip probave

Kod osoba koje imaju digestivni tip probave javljaju se najčešće probavne smetnje i simptomi povezane sa varenjem, kao što su zatvor, nadimanje, mučnina, sindrom iritabilnog kolona i gastritis.

Ishrana za ovaj tip probave

Digestivni tip probave zahteva, prema rečima nutricioniste, odabir jednog od ovih načina ishrane:
– mikrobiomska dijeta (bez glutena, mlečnih proizvoda, šećera, rafinisanog brašna, alkohola, ulja od industrijskih semena);
– paleo dijeta (bez pasulja, soje, kikirikija, žitarica) ili peganska ishrana;
– kratkotrajna FODMAP dijeta, u trajanju od 30 do 90 dana;
– fermentisana hrana;
– bujoni od kostiju.

Dodaci ishrani

Za ovaj tip creva nutricionista preporučuje digestivne enzime, hlorovodoničnu kiselinu, ako nema gastritisa, probiotike, prebiotike, masne kiseline kratkog lanca, jabukovo sirće i mineralnu vodu. Naravno, uvek je važno razgovarati sa lekarom pre nego što dodate bilo kakve nove izmene u svoju rutinu, posebno ako ste na terapiji lekovima.

Preporučeni životni stil

Optimizacija vaše digestivne mehanike i podrška mikrobiomu su ključni za probavu. Što se tiče prehrambenih navika, nutricionista savetuje da se usredsredite na sedenje za stolom za vreme obroka, da dobro sažvaćete hranu i da jedete kuvano kad god god je to moguće. Takođe, savet je davanje prioriteta drugim zdravim navikama, poput svakodnevnog umerenog vežbanja, sedam do devet sati sna, druženja, boravka na svežem vazduhu, dubokog disanja i joge. Iako su ovi principi korisni za sve, od velike su važnosti za osobe koje imaju digestivni tip probave, kod kojih povremeno dolazi do disbalansa.

2. Imunološki tip probave

Ovaj tip probave karakteriše osetljivost, koja se manifestuje na više nivoa: problemi sa kožom, autoimuna stanja, alergija, astma, višestruka intolerancija na hranu, osetljivosti i reakcija na životnu sredinu i česte bolesti. Najčešće ga imaju osobe koje učestalo obolevaju od upala sinusa i grla, kao i prehlade.

Ishrana koja se preporučuje

– Autoimunska paleo dijeta (paleo dijeta podrazumeva ishranu bez jaja, orašastih plodova i semenki, začina noćurka i povrća noćurka, i manji unos fruktoze – ne više od 20 grama dnevno);
– Kratkotrajna dijeta sa niskim sadržajem histamina.

Dodaci ishrani

Imunološkom tipu creva pogoduju imunološke potpore, poput vitamina C, zatim ekstra devičanskog ulja jetre bakalara i vitamina D3.

Preporučeni životni stil

Spavanje treba da bude prioritet za ljude koji imaju ovaj tip creva. Važno je, zatim, svakodnevno kretanje, vežbe disanja i joga, kao i kreativne aktivnosti. Poput digestivnog tipa, na imunološki tip probave utiču stresori.

3. Toksični tip probave

Pod ovaj tip spadaju osobe koje ne mogu da pronađu uzroke zdravstvenih problema i ne mogu da ih reše, uprkos tome što čine sve da bi bili dobrog zdravlja. Osobe sa ovim tipom creva obično imaju istoriju autoimunih bolesti ili nekog imunološkog okidača poput infekcije creva, kandide ili lajmske bolesti.

Ishrana za toksični tip probave

Nekoliko režima je preporučeno, ako ste toksični tip:

– autoimuna paleo dijeta (paleo dijeta, uz isključenje jaja, orašastih plodova i semenki i sa malo fruktoze);
– kratkoročna dijeta sa niskim sadržajem histamina;
– Sok od celera, kao i druga dopunska imunološka podrška.

Toksični tip probave može da bude nusprodukt značajnog pada digestivne funkcije, kao i funkcije mitohondrija. Jetra, žučna kesa i digestivni sistem u celini mogu da budu poremećeni hroničnom izloženošću toksinima, kao što su hemikalije, metali, plesni, pesticidi. Moguće je i da je toksična probava posledica dugoročne dijete sa malo masnoća ili sa malo proteina, zatim izloženosti antibioticima ili infekcijama, popud bakterijske, parazitske, virusne, kao i lajmske bolesti.

Preporučeni životni stil

Potrebno je raditi vežbe dubokog disanja, zatim koristiti infracrvene zrake, upražnjavati suvo četkanje kože i koristiti pročišćivač vazduha.

Zdravlje creva povezano je sa metaboličkim zdravljem

Zdravlje creva kod metaboličkog tipa probave povezano je sa metaboličkim zdravljem Foto: Canva

4. Metabolički tip

Primarni simptomi osoba koje imaju ovaj tip probave su povezani sa njihovim hormonima, pa su od uticaja endometrioza, sindrom policističnih jajnika (PCOS), predmenstrualni sindrom (PMS), neredovni ciklusi, nesanica ili poremećaji u funkciji štitne žlezde. S obzirom na to da je zdravlje creva povezano sa metaboličkim zdravljem, ove osobe neretko imaju i metaboličke neravnoteže, poput neželjenog debljanja, umora i problema sa povišenim šećerom u krvi. Takođe je važno napomenuti da je veza između hormona i crevnog mikrobioma dvosmerna.

Preporučen režim ishrane

– Osnovna dijeta mikrobioma creva;
– paleo ili peganska dijeta;
– kratkotrajna dijeta sa manje ugljenih hidrata, a više proteina i više masti.

Dodaci ishrani

Nekoliko mogućih korisnih dodataka su hranljive materije koje podržavaju dobar nivo šećera u krvi, kao što su magnezijum, cink, metilirani vitamini B, taurin, karnozin, R-lipoična kiselina, hrom, molibden. Neophodan je i unos vlakana, zatim cvekle, đumbira, čička i maslačka. Ovim osobama pogoduje i ekstra devičansko ulje jetre bakalara, kurkumin, ružino ulje i vitamin D, ako postoji manjak ovog nutrijenta.

Saveti za životni stil

Uobičajeni stresori koji pokreću hormonalni metabolički tip probave uključuju hroničnu dijetu, konzumaciju šećera, iscrpljenost, nedovoljno sna, izlaganje toksinima i još mnogo toga. Ako imate ovaj tip probave ne preuzimajte na sebe previše obaveza, već potražite balans. Potrebno je raditi manje intenzivne kardio vežbe, kao i uravnoteženo se ishraniti, sa dobrim odnosom proteina i ugljenih hidrata.

Negujte praksu uklanjanja stresa, koja podrazumeva vežbe dubokog disanja, jogu, boravak u prirodi, meditaciju.

5. Moždani tip probave

Moždani tip probave znači upravo to – vezu između funkcija mozga i funkcija probavnog trakta. Ovaj tip karakteriše potisnuta funkcija vagusnog nerva, što zauzvrat potiskuje digestivnu funkciju u celini. Rezultira niskim nivoom želučane kiseline, slabijom proizvodnjom enzima, usporenom pokretljivošću creva. Ljudi sa ovim tipom probave doživljavaju neravnotežu i izazove po pitanju mentalnog stanja, kao svoj primarni simptom.

Preporučena ishrana

I ovaj tip probave zahteva poseban režim ishrane. Preporučuju se:
– osnovna dijeta mikrobioma u crevima;
– paleo ili peganska dijeta;
– kratkoročno lakša FODMAP ishrana, ako je problem zatvor;
– kratkoročna dijeta sa manjim unosom ugljenih hidrata, a višim sadržajem proteina i više masti;
– unos velike količine filtrirane vode;
– suplementi za jačanje imuniteta.

Dodaci ishrani

Za ovaj tip probave od pomoći mogu da budu i ekstra devičansko ulje jetre bakalara, kurkumin, kamilica, zatim vitamin B12 ili B-kompleks vitamina. Potreban je optimalan unos cinka, odnosno 15 do 30 miligrama tokom osam nedelja, kao i magnezijuma.

Saveti za životni stil

Nekoliko životnih navika koje mogu da pomognu uključuju izbegavanje prekomernih obaveza, svakodnevno vežbanje, spavanje sedam do devet sati tokom noći, meditaciju i vežbe dubokog disanja. Blagotvorno deluje i akupunktura, svakodnevno udisanje svežeg vazduha i unos najviše jedne šoljice kafe dnevno.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend