Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Superhrana se bori protiv razvoja brojnih bolesti, a životu daje šansu da duže potraje

Priredio/la: I. N.
14:00 - 05. 05. 2021.

Ako jedete namirnice koje se smatraju superhranom, smanjujete rizik od nastanka hroničnih bolesti, karcinoma, bolesti srca…

superhrana-zdravlje-mladost Foto: Shutterstock

Superhrana je hrana koja se uglavnom zasniva na biljnoj bazi, ali, u nju spadaju i neke vrste ribe i mlečnih proizvoda za koje se smatra da su nutritivno bogati i dobri za nečije zdravlje. Borovnice, losos, kelj i akai bobice samo su neke od namirnica koje su dobile etiketu „superhrana“. Međutim, ne postoje postavljeni kriterijumi za određivanje šta jeste, a šta nije superhrana, te pojedini nutricionisti i dijetetičari naglašavaju da je„ superhrana“ više marketinški pojam za hranu koja ima zdravstvene koristi.

Bogata sastojcima protiv karcinoma, bolesti srca, dijabetesa…

Superhrana sadrži razne hranljive sastojke, poput antioksidanata, za koje se smatra da sprečavaju nastanak karcinoma. Takođe, bogata je zdravim mastima za koje se misli da sprečavaju bolesti srca, vlakna, za koja se misli da sprečavaju dijabetes i probavne probleme, kao i fitokemikalije – hemikalije u biljkama odgovorne za duboke boje i mirise, koje mogu imati brojne zdravstvene beneficije. Konzumiranje hrane koja je prepuna hranljivih sastojaka, kao što je superhrana svakako je dobra ideja, ali, ključ zdrave ishrane je konzumiranje raznovrsnih hranljivih namirnica, u pravim količinama.

Paradajz

Paradajz sadrži likopen, antioksidans koji se retko nalazi u drugoj hrani. Studije pokazuju da bi mogao da zaštititi kožu od štetnih UV zraka, spreči određene vrste raka i smanji holesterol. Pored toga, paradajz sadrži velike količine kalijuma, vlakana i vitamina C.

Borovnice

Borovnica je „bombica“ puna vitamina C. Jedna manja porcija ovih bobica sadrži čak četvrtinu potrebne minimalne dnevne doze vitamina C, trećinu potrebnog unosa vitamina K, kao i oko 4 grama vlakana. Ova superhrana podstiče proizvodnju kolagena, pa ima blagotvorno dejstvo po kožu, ali i kosti i zglobove. Iz tog razloga, smatra se da ko jede borovnice, sebi produžava mladost.

Kelj

Spanać u kelju ima žestoku konkurenciju. Ovo povrće sadrži vrstu fitonutrijenta za koji se pokazalo da smanjuje šanse za pojavu širokog spektra karcinoma, uključujući karcinom dojke i jajnika. Iako naučnici još uvek nisu otkrili uzroke ove pojave, smatra se da fitonutrijenti u kelju pokreću jetru da proizvodi enzime koji neutrališu supstance koje potencijalno uzrokuju rak.

Crni pasulj

Jedna porcija crnog pasulja sadrži oko 15 grama proteina, a nema zasićenih masti koje začepljuju arterije. Pored toga, ova superhrana je bogata vlakanima zdravim za srce, kao i antioksidansima i gvožđem, koje pojačava energiju.

Brokoli

Zeleno povrće poput brokolija sadrži fitonutrijente koji mogu da potisnu rast tumora i smanjuju rizik od raka. Jedna porcija ove vegetarijanske „energetske elektrane“ obezbeđuje dnevnu dozu vitamina C, koji je od značaja za jačanje imuniteta, kao i veliki procenat folne kiseline.

Losos

Losos sadrži omega-3 masne kiseline, koje telo ne može samo da proizvede. One smanjuju upale, poboljšavaju cirkulaciju, povećavaju odnos dobrog i lošeg holesterola i mogu da smanje rizik od raka. Losos je bogat izvor selena koji pomaže u sprečavanju oštećenja ćelija, a sadrži i vitamine B grupe.

Ovas

Ovas je prepun vlakana, a bogat je izvor magnezijuma, kalijuma i fitonutrijenata. Posebna vrsta vlakana koje sadrži pomažu u snižavanju holesterola i sprečavanju srčanih bolesti. Magnezijum deluje na regulaciju nivoa šećera u krvi, a istraživanja pokazuju da jedenje pahuljica od celog zrna ove žitarice može da smanjiti rizik od dijabetesa tipa 2.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend