Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Od kašike zavisi borba s virusima i bakterijama, zato se preslišajte šta jedete

Piše: D. T.
13:00 - 20. 02. 2021.

Iako mislite da ste zdravi kao dren, loše navike mogu da vam se jednog dana vrate kao bumerang…

Izgradite dobar imunitet pažljivim odabirom namirnica Foto: Pixabay

Uvek je pravo vreme da počnete da pazite na ishranu, da neke štetne namirnice izbegnete ili ih koristite u mnogo manjoj meri. Svedite stres na minimum, bavite se fizičkom aktivnošću, zaobiđite određene začine i hranu i dajte prednost brokoliju ili zelenoj salati u odnosu na picu i grickalice. Alkohol i kafu svedite na razumnu meru, počastite se nekim kolačem, ali ne svakog dana, savetuju stručnjaci.

Hrana koja ruši imunitet

Alkohol
Jedan čaša kvalitetnog vina neće smetati zdravlju, ali svakodnevna upotreba alkohola može narušiti imunitet. Neka istraživanja sugerišu da osobe koje svakodnevno koriste alkohol mogu lakše da se zaraze virusima pa i SARS-CoV-2. Uočeno je da su osobe koje piju alkoholna pića podložnija zapaljenju pluća, da imaju povećan rizik da dobiju sepsu, postoperativne komplikacije, sporije im zarastaju rane i teže se oporavljaju od infekcija. Ove komplikacije su uočavaju kod žena, koje piju više od osam pića nedeljno i kod muškaraca koji, koriste više od 15 pića na sedmičnom nivou, piše Health.

So
Sigurno vam je poznata veza između soli i visokog krvnog pritiska. Neke studije sugerišu da velike količine soli mogu narušiti i imunitet i onesposobiti telo da se bori sa bakterijskim infekcijama. Preporučeni unos soli za odraslu osobu je jedna kašičica na dan, odnosno četiri do šest grama. Pojedina istraživanja pokazuju da čak 90 odsto ljudi svakodnevno u organizam unosi mnogo više od toga. Bubrezi zato nisu u stanju da prate izlučivanje natrijuma. Stručnjaci objašnjavaju da se natrijum nakuplja, zadržava se voda koja razređuje natrijum u telu. To povećava tečnost oko ćelija, kao i volumen krvi. Što znači da srce mora više da pumpa krvi i vrši veći pritisak na krvne sudove. Velike količine soli sadrži brza hrana, pica, supice iz kesice.

Šećer
Samo jedna, manje kašičica dnevno šećera, može imati višestruke koristi za vaše mentalno zdravlje i imunitet. Neka istraživanja sugerišu da višak šećera ima negativno dejstvo na sposobnost ćelija da se odbrane od bolesti. Šećer je koristan, ali samo u umerenim količinama, nikako ga ne bi trebalo jestii u stresnim situacijama. Stručnjaci savetuju da pronađete neke alternativne mehanizme borbe sa problemima, pokušajte da razgovarate s bilskim osobama, prionite na neku fizičku aktivnost.

Lekari savetuju da pokušate da izbacite šećere, pre svega veštačke, odnosno saharozu. Šećer, grickalice, gazirana pića, mogu narušiti imunitet. Svako unošenje šećera diže nivo insulina koje dovodi do imunoloških i endokrinih promena u organizmu i do slabljena imuniteta. Konzumiranje veće količine šećera povezano je sa srčanim bolestima, dijabetesom, gojaznošću, visokim krvnim pritiskom i brojnim drugim zdravstvenim problemima.

Kafa
U izvesnim količinama kafa je korisna namirnica koja može zaustaviti upalne procese u organizmu. Problemi nastaju kada u toku dana, na svakih nekoliko sati, posegnete za šoljicom kafe. Prevelike količine kafe narušavaju imunitet, dodatni problem jesu i mnoge „moderne kafe“ koje sadrže dosta šećera i veštačkih zaslađivača.

Hrana koja jača imunitet

Povrće i vlakna 
Povrće, posebno ono zelene boje, može biti dragoceni saveznik imuniteta. Puno je vitamina A i C. Zeleno povrće se uvek stavlja ispred ostalog i to s razlogom. Povrće kojem boju daje pigment hlorofil smatra se super hranom prepunom hranljivim materijama. Hlorofil je odličan za zarastanje rana, ali i u lečenju infekcija. Nekada je u tradicionalnoj medicini upotreba zelenog povrća bila važan lek u lečenju infekcija, a i u modernoj medicini sve češće se koristi. Idealno je za lečenje otoka i crvenila. Povrće bogato hlorofilom ima i sposobnost da jača imunološki sistem, naročito, kako se pretpostavlja, suzbijanjem kancerogenih bolesti. Iako ne postoje konkretni dokazi, neke studije su dale obećavajuće rezultate. Pokazalo se da hlorofil stimuliše jetrene enzime, što dovodi do efikasne detoksikacije i eliminisanja karcinoma.

Hrana bogata vlaknima je praznik za vaš stomak, blagodet za imuni sistem. Neka istraživanja sugerišu da je unos hrane bogate vlaknima neizbežno oruđe u borbi vašeg tela sa virusima i bakterijama. Najbolji način da unesete više vlakana jeste da jedete voće i povrće, posebno sočivo, grašak, pasulj. Dijeta bogata vlaknima ima mnoge zdravstvene prednosti, između ostalog i smanjeni rizik od srčanog udara, šloga i dijabetesa tipa 2. Savet je ipak da osobe sa sindromom iritabilnih creva, ograniče unos vlakana.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend