Naslovna / Deca

Zašto DECA obolela od covid 19 imaju BLAŽE SIMPTOME nego ODRASLI

9:19 - 03. 11. 2020.

Zašto deca lakše podnose infekciju korona virusom za lekare je još uvek enigma, ali naglašavaju da ih pri pojavi i najmanjeg simptoma treba izdvojiti iz okruženja

deca i korona virus Još uvek je enigma zašto deca imaju blaže simptome nego odrasli Foto: Shutterstock

Simptomatologija odraslih i dece zaraženih korona virusom se razlikuje i velika je enigma zašto su deca pošteđena i zbog čega ona imaju lakšu kliničku sliku – izjavio je dr Saša Milićević sa Univerzitetske dečje klinike u Tiršovoj gostujući na RTS. Kako je naveo, simptomatologija zavisi od uzrasta i čak se stiče utisak da se ne radi o istoj bolesti. Dr Milićević ističe da je velika enigma zašto su deca pošteđena i zbog čega ona koja obole imaju blažu kliničku sliku.

Tinejdžeri slični odraslima

Da li je to zbog toga što su receptori drugačiji kod dece pa se virus teže vezuje ili se deca zaista razbole, ali bolje tolerišu. Ima puno ispitivanja, ali još nema nijedno pravo objašnjenje. Čim ih ima desetak, znači ne možemo ni za jedno skroz da se uhvatimo dok se to ne ispita do kraja – dodao je doktor Saša Milićević i naglasio da su tinejdžeri po simptomatologiji bliži odraslima.
– Oni kažu „nemam miris i ukus, teže dišem“, nekada kažu kao da „nisam ja ja“, pojavljuju se promene na koži, takozvani covid prsti, koji budu crveni kao pečeni. Bilo je i slučajeva upale uha. Jeste to respiratorna bolest po načinu na koji ulazi u naš organizam, ali po svom dejstvu nije respiratorno nego sistemsko oboljenje koje zahvata sve organe – objasnio je dr Milićević.

Zašto se deca ređe testiraju

Roditelji obolele dece, naročito školskog uzrasta, kažu da lekari relativno retko traže PCR test. Doktor Milićević ističe da se deca ređe testiraju zbog toga što je simptomatologija kod dece blaža.
– Najvažniji je epidemijski podatak. Ako roditelji imaju virus onda ćemo raditi test i detetu, ali ako dete, recimo, kašlje nekoliko dana i nemate podatak nikakav da neko u okolini ima, onda mi malo sačekamo, upravo zbog toga što je simptomatologija blaža – objasnio je Milićević i istakao da je veoma važno naglasiti da takva deca ne treba idu u vrtić ili u školu.

I pri najmanjem simptomu – isključiti decu iz zajednice

– Zaista, i pri najmanjoj pojavi bilo kakvog simptoma – temperature, curenja nosa, malaksalosti, gubljenja apetita, dijareje, pa čak i promene raspoloženja – dete je bolje isključiti, ne mora da znači da je covid, može da bude i banalna infekcija – rekao je doktor. Po njemu, vrlo je važno da roditelji decu vode kod njihovih pedijatara, nekoga ko to dete poznaje i ko će znati da to utvrdi. Kako ističe, krvna slika je vrlo važna, kao i pregled, a test je najvažniji. Ali, taj test nekada može da bude diskutabilan, pogotovo u dečjem uzrastu.

Ostavlja li covid 19 posledice na decu

Na pitanje da li korona ostavlja posledice i na decu, doktor Saša Milićević kaže da ostavlja.
– Jedna od komplikacija je Kavasakijev sindrom, koji zahvata sitne krvne sudove i zahvata krvne sudove srca. Naravno ne kod sve dece, ali se kod jednog broja pacijenata javlja. Postoji i takozvani sindrom sistemskog inflamantornog odgovora gde organizam počinje mnogo snažnije da reaguje – imunološki ne samo da gađa viru,s nego da ubija i različite ćelije našeg organizma koje su zdrave i nisu neprijatelji našeg organizma. A da li će biti nekih udaljenih posledica u smislu fibrotičnih promena na plućima, promena na srcu, kao što se javlja kod odraslih, da li će možda biti obuhvaćena jetra ili neki drugi organ to ćemo videti. Nadamo se da neće, ali još je rano da o tome pričamo – objasnio je dr Milićević.