Naslovna / Deca

Respiratorni sincicijalni virus (RSV) najopasniji je za bebe i starije ljude

Priredio/la: M. M.|14:00 - 17. 12. 2021.

U zavisnosti od životne dobi virus može da uzrokuje blage ili vrlo teške simptome, moguća je i pojava bronhiolitisa ili upale pluća

Respiratorni sincicijalni virus Respiratorni sincicijalni virus (RSV) je malo poznat virus koji obično pogađa decu Foto: Shutterstock

Respiratorni sincicijalni virus (RSV) je malo poznat virus koji obično pogađa decu. RSV zahvata grlo, nos, pluća i disajne puteve. Širi se kapljičnim putem. Većina ljudi sa infekcijom ima blage simptome, koji su slični običnoj prehladi. Oporavak traje dve nedelje, međutim, virus može da bude opasan za odojčad, osobe u poznim godinama i za sve one koji imaju oslabljen imunitet.

Šta je Respiratorni sincicijalni virus (RSV)

Respiratorni sincicijalni virus napada respiratorni sistem. Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) u svom izveštaju navodi da je većina dece podložna RSV pre nego što napune dve godine. Među odraslima, najpodložniji infekciji su stariji ljude i osobe sa oslabljenim imunološkim sistemom.

Simptomi infekcije mogu da budu blagi, poput onih kod obične prehlade, ali neki pacijenti mogu da imaju teže simptome i da dobiju bronhiolitis (deca) i upalu pluća (odrasli). Prema podacima stručnjaka, 1 do 2 procenta novorođenčadi koja imaju RSV, a mlađa su od šest meseci, treba da provedu određeno vreme u bolnici, radi lečenja.

U zavisnosti od klime, RSV virus se javlja tokom jeseni, zime i proleća. Ali, ovi podaci mogu da variraju od godine do godine. Takođe, virus svaki put može da zahvati različitu starosnu grupu.

Koji su uzroci za nastanka RSV?

RSV je virus koji se širi kapljičnim putem kroz vazduh, a kapljice se zadržavaju na različitim površinama. Kada osoba sa infekcijom kašlje ili kija, kapljice koje sadrže virus se šire kroz vazduh. RSV može da preživi satima na površinama kao što su stolovi, ruke i odeća, što olakšava prenos virusa sa osobe na osobu.

Inficirana osoba zarazna je 3 do 8 dana. Kod male dece i ljudi sa oslabljenim imunološkim sistemom, virus može da se prenese i posle 4 nedelje, nakon što su simptomi nestali.

Respiratorni sincicijalni virus i bebe

Rani simptomi RSV infekcije kod novorođenčadi i dece su:

• curenje iz nosa
  • smanjen apetit
  • kašalj koji u kasnijoj fazi može da pređe u teško disanje.

Veoma male bebe mogu da imaju različite simptome od starije dece i odraslih. Simptomi kod malih beba su:

• razdražljivost
  • smanjena aktivnost
  • smanjen apetit
  • apneja ili zaustavljanje daha tokom spavanja.

Rizici

RSV infekcije mogu da budu opasne kod novorođenčadi, posebno kod onih:

• koji su rođeni prevremeno
  • mlađih od šest meseci
  • mlađih od dve godine koji imaju srčane, plućne i neuromišićne probleme
  • koji imaju oslabljen imuni sistem.

Kako se prenosi Respiratorni sincicijalni virus

Virus se lako širi u školama i vrtićima. Deca virus mogu da prenesu na roditelje i članove porodice. Ljubljenjem se virus lako prenosi, kao i kapljičnim putem, kada neko kija ili kašlje. Kapljice mogu da se zadrže na različitim površinama pa se dodirivanjem lica kapljice takođe lako prenose.

Simptomi

Ljudi mogu da razviju simptome infekcije 4 do 6 dana nakon izlaganja virusu. Simptomi su:

• curenje nosa
  • kašalj
  • kijavica
  • upala grla
  • blaga glavobolja
  • temperatura
  • poteškoće sa disanjem (ubrzano ili teško disanje)
  • cijanoza (redukcija hemoglobina u perifernoj krvi)
  • razdražljivost i smanjena aktivnost kod dojenčadi
  • kratko, plitko i ubrzano disanje kod novorođenčadi.

Kolika je dužina trajanja RSV

Period inkubacije za RSV je obično oko 3 do 8 dana. Kod odojčadi mlađih od 6 meseci i ljudi sa oslabljenim imunitetom virus može da bude prenosiv do 4 nedelje, čak i kad više nema simptoma. Ljudi koji nemaju pridružene bolesti se oporavljaju u roku od 1 do 2 nedelje.

Da li RSV može da izazove dodatne komplikacije

Moguće komplikacije RSV su:

• upala pluća
  • bronhitis
  • infekcija srednjeg uha
  • ponovljene RSV infekcije.

Pod najvećim rizikom od komplikacija ili teških simptoma RSV su:

• male bebe, posebno one mlađe od 6 meseci
  • starije osobe preko 65 godina
  • prevremeno rođene bebe
  • deca sa neuromuskularnim poremećajima
  • odrasli i deca sa oslabljenim imunitetom
  • osobe sa urođenim srčanim manama ili hroničnim bolestima pluća.

RSV infekcija može da pogorša hronična stanja kao što su:

• astma
  • hronična opstruktivna bolest pluća HOBP

U teškim slučajevima, ljudi moraju da idu na bolničko lečenje, a hospitalizazija obično traje nekoliko dana.

Bronhiolitis

Bronhiolitis je infekcija donjeg respiratornog trakta koja može biti posledica RSV i česta je kod male dece. Osim upale pluća i disajnih puteva, može da izazove:

• temperaturu
  • kašalj
  • curenje nosa
  • povećano curenje sekreta
  • zviždanje u grudima.

Kako se dijagnostikuje i leči respiratorni sincicijalni virus?

Kad je oblik virusa blag dokotori ne rade nikakve posebne testove. Kod težih oblika virusa radi se bris grla i krvne analize. U najtežim slučajevima radi se CT skener i rengen pluća. U većini slučajeva RSV nestaje bez lečenja za 1. do 2. nedelje. U blagim slučajevima, lečenje ima za cilj ublažavanje simptoma. Mere prevencije i suzbijanja bolesti su:

• ostanak kući da se virus ne bi širio dalje
  • odmaranje
  • uzimanje puno tečnosti
  • korišćenje nosnog aspiratora
  • korišćenje sprejeva na bazi fiziloškog rastvora
  • uzimanje lekova za ublažavanje temperature na bazi paracetamola i ibuprofena.

Prevencija

Higijena je glavna mera prevencije širenja RSV.

Pranje ruku: Svaki put perite ruke sapunom i vodom najmanje 20 sekundi. Pogotovu nakon kontakta sa inficiranom osobom.

Održavanje površina čistim: Ovo podrazumeva redovno čišćenje i dezinfekciju površina koje ljudi često dodiruju, kao što su igračke, stolovi, mobilni telefoni, tableti, kvake i ručke od ormara.

Kašljanje i kijanje: Pokrijte usta, najbolje maramicom ili šalom, kada kašljete ili kijate. Ili kinite u lakat da biste izbegli širenje zaraženih kapljica.

Za bebe kod kojih postoji rizik da im se jave komplikacije zbog RSV lekari preporučuju vakcinu sa antitelima koja se daju u špicu sezone kada vlada virus.