Naslovna / Deca

Deca izložena ekranima imaju više problema da se verbalno izraze

Piše: Nataša Vasić, dipl. psiholog|8:53 - 08. 12. 2020.

Iz godine u godinu u škole stižu generacije koje su sve slabije u odnosu na prethodne po pitanju motorike, pažnje, koncentracije i verbalnog izražavanja. Stručnjaci kažu, to je rezultat preranog izlaganja dece elektronskim uređajima

U školu stižu sve lošije generacije, bez koncentracije i loših verbalnih mogućnosti Foto: Shutterstock

Sigurno ste imali prilike da čujete nekoga is svog okruženja da priča kako mu je dete mnogo pametno, jer sa samo godinu i po dana zna da koristi telefon/tablet, nađe aparat i igra igricu ili pusti svoj omiljeni video. Starijim generacijama, kojima ne ide lako usvajanje novih tehnologija, činjenica da dete koje još uvek ni u jednom segmentu svog života nije samostalno, mnogo uspešnije koristi tehnološke sprave od njih samih, sigurno izgleda kao znak nadarenosti. Ali, šta kažu stručnjaci na temu uticaja tehnologije na emocionalni i intelektualni razvoj deteta.

Tehnologija protiv govora 

Na mapi mozga najviše prostora zauzimaju centri za govor i fine pokrete šaka, koji su najzaduženiji za evoluciju čoveka. Međutim, poslednjih godina se sve češće postavlja pitanje, da li tehnologija, nepravilno korišćena, dolazi po svoj danak, upravo kada je inteligencija u pitanju, jer dovodi do znatno smanjenog korišćenja govora i finih pokreta šake. Jedna od brojnih studija koju je radio dr Džon S Haton, direktor Istraživačkog Centra za čitanje i pismenost, pri dečijoj bolnici Sinsinati, pokazala je znatno manju količinu mijeliniziranih vlakana kod dece od 3 do 5 godina. A ta deca pre 18-og meseca života imaju pristup spravama sa ekranom, kao što su TV, telefon, tablet, ali i sa nasilnim sadržajima, nego deca koja do 18-og meseca nisu izložena istim tehnologijama i sadržajima.

Problem verbalnog izražaja 

Mijelin oblaže neurone i pospešuje prenos signala, odnosno informacija u mozgu. Što više različiti centri u mozgu komuniciraju međusobno, to se više stimuliše proizvodnja mijelina. Ova supstanca čini belu moždanu masu belom i njena količina u mozgu diretno zavisi od stimulacije, odnosno korišćenja. Istraživači su testirali jezik i pismenost, a rezultati su pokazali korelaciju sa izloženošću dece ekranima. Deca koja su bila više izložena ekranima su imala više problema da se verbalno izraze i postizala su lošije rezultate na testovima brzine obrade jezičkih informacija, kao što je brzo imenovanje predmeta.

Generacije sve lošije 

Prosvetni radnici su jednoglasni kada govore kako u prvi razred, iz godine u godinu stižu generacije koje su sve slabije u odnosu na prethodne i to po pitanju motorike, pažnje, koncentracije i verbalnog izražavanja. To naravno ne znači da deci treba potpuno uskratiti tehnološke sprave, ali je neophodno odložiti njihovo uključivanje u dečiji život barem prvih godinu i po dana, vremenski ograničiti dnevnu upotrebu, eliminisati ih dva sata pred spavanje i strogo kontrolisati sadržaj.

Pre preuzimanja teksta sa našeg sajta obavezno pročitajte USLOVE KORIŠĆENJA. Posebno obratite pažnju na član 6. i 8.2.
TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Preporučujemo