Naslovna / Deca

Astma i alergije češće pogađaju tinejdžere koji ležu i ustaju kasno

Priredio/la: E. K.|8:00 - 24. 10. 2020.

Osim što utiče na fizičko i mentalno zdravlje, kasni odlazak na spavanje i kasno buđenje dovodi se u vezu i sa razvijanjem respiratornih problema. U Srbiji svako sedmo dete školskog uzrasta ima neki oblik astme

Faktori kao što su zagađenje vazduha i duvanski dim povećavaju rizik za razvoj respiratornih bolesti Foto: Shutterstock

Tinejdžeri koji noću ostaju budni do kasno i ustaju kasno narednog dana pod većim su rizikom da obole od astme i alergija u odnosu na one koji ranije odlaze na spavanje i bude se ranije, navodi se u novom istraživanju nedavno objavljenom u naučnom časopisu ERJ Open Research. U svetu oko 300 miliona ljudi pati od astme, dok u Srbiji svako sedmo dete školskog uzrasta ima neki oblik ove bolesti.

Faktori kao što su zagađenje vazduha i duvanski dim povećavaju rizik za razvoj respiratornih bolesti, ali nova saznanja ukazuju da treba razmotriti i druge, dosad neistražene uticaje i bolje razumeti mehanizme koji dovode do oboljenja.

Simptomi astme pogoršavaju se noću

Poznato je da simptomi astme i alergije noću mogu da se pogoršaju, ali ovo je prvo istraživanje koje se bavilo pitanjem uticaja navika spavanja na nastanak ovih bolesti, a rezultati studije doneli su još jedan razlog zbog koga je bitno spavati i ustajati na vreme.

U ispitivanju je učestvovalo 1684 adolescenata iz Indije, starosne dobi između 13 i 14 godina. Praćena je pojava simptoma astme, pištanja u grudima i gubitka daha, kao i simptoma alergijskog rinitisa, tj. kijavice i vodenastog curenja iz nosa.

Nije svejedno kada se odlazi u krevet

Dodatno, svakom od učesnika je postavljana serija pitanja, poput toga da li su jutarnji ili noćni tip osobe, u koliko sati počinju da primećuju znake umora, kada odlaze na spavanje, kada se bude i da li se osećaju umorno kada se probude.

Nakon poređenja pomenutih simptoma i navika u spavanju, ispostavilo se da su šanse za pojavu astme tri puta veće kod tinejdžera koji kasnije ležu i ustaju, u odnosu na one koji to rade ranije, dok je rizik za razvijanje alergijskog rinitisa bio dupliran.

Ne sme se zanemariti značaj melatonina

Autori istraživanja naglašavaju da, iako ne mogu da tvrde da loše navike spavanja uzrokuju astmu i alregije, rezultati ipak pokazuju vezu između pomenutih bolesti i kasnijeg odlaženja na spavanje, sugerišući da bi takozvani hormon spavanja, melatonin, mogao da igra ulogu u alergijskom odgovoru tinejdžera.