Naslovna / Bolesti / Poremećaji nervnog sistema (Neurologija)

Meningitis

15:40 - 20. 12. 2020.

Meningitis je upala tečnosti (likvora) i membrana (moždanih ovojnica) koja okružuje mozak i kičmenu moždinu.Otok od meningitisa obično pokreće znakove i simptome kao što su glavobolja, temperatura i ukočen vrat. Većina slučajeva meningitisa uzrokovana je virusnom infekcijom, no bakterijske, parazitske i gljivične infekcije drugi su uzroci. Neki slučajevi meningitisa poboljšavaju se bez lečenja u nekoliko nedelja. Drugi mogu biti opasni po život i zahtevati hitno lečenje antibioticima.

Zašto nastaje meningitis?

Virusne infekcije najčešći su uzročnici meningitisa, a sede ih bakterijske i retko gljivične i parazitske infekcije. Budući da bakterijske infekcije mogu biti opasne po život, utvrđivanje uzroka je neophodno.

Bakterijski meningitis

Bakterije koje ulaze u krvotok i putuju u mozak i kičmenu moždinu uzrokuju akutni bakterijski meningitis. Ali može se dogoditi i kada bakterije direktno napadaju moždane ovojnice. To može biti uzrokovano infekcijom uha ili sinusa, frakturom lobanje ili – rijetko – nekim operacijama.

Nekoliko sojeva bakterija može uzrokovati akutni bakterijski meningitis, najčešće:

Streptococcus pneumoniae (pneumokokus),Neisseria meningitidis (meningokok),Haemophilus influenzae (haemophilus),Listeria monocytogenes (listeria).

Virusni meningitis

Virusi poput herpes simplex virusa, HIV-a, virusa zaušnjaka, virusa zapadnog Nila i drugih također mogu uzrokovati virusni meningitis.

Faktori rizika

• preskakanje vakcinacije-rizik raste za sve koji nisu ispunili preporučeni raspored vakcina u toku detinjstva
  • starost- većina slučajeva virusnog meningitisa javlja se kod dece mlađe od 5 godina. Bakterijski meningitis čest je kod osoba koje su mlađe od 20 godina.
  • život u zajednicama- studenti koji žive u studentskim domovima, osoblje u vojnim bazama i djeca u internatima i ustanovama za njegu
  • trudnoća-trudnoća povećava rizik od listerioze – infekcije uzrokovane bakterijama listerije, koja također može uzrokovati meningitis.
  • kompromitirani imunološki sistem- AIDS, alkoholizam, dijabetes, upotreba imunosupresiva

Simptomi

Rani simptomi meningitisa mogu oponašati virus gripa. Simptomi se mogu razviti tokom nekoliko sati ili nekoliko dana.

Mogući znakovi i simptomi kod svih starijih od 2 godine uključuju:

• Iznenadna visoka temperatura
  • Ukočeni vrat
  • Jaka glavobolja koja se čini drugačijom od normalne
  • Glavobolja s mučninom ili povraćanjem
  • Zbunjenost ili poteškoće s koncentracijom
  • Pospanost ili poteškoće s buđenjem
  • Osetljivost na svetlost
  • Nema apetita ili žeđi
  • Osip na koži (ponekad, poput meningokoknog meningitisa)
  • Znakovi kod novorođenčadi

Novorođenčad mogu pokazivati ​​ove znakove:

• Visoka temperatura
  • Neprestano plakanje
  • Preterana pospanost ili razdražljivost
  • Poteškoće s buđenjem iz sna
  • Neaktivnost ili tromost
  • Ne buđenje da jede
  • Loše hranjenje
  • Povraćanje
  • Izbočina na mekom mestu na vrhu detetove glave (fontanele)
  • Ukočenost u telu i vratu

Komplikacije

Komplikacije meningitisa mogu biti ozbiljne. Što duže vi ili vaše dete imate bolest bez lečenja, to je veći rizik od trajnih neuroloških oštećenja, uključujući:

• Gubitak sluha
  • Teškoća pamćenja
  • Poteškoće u učenju
  • Oštećenje mozga
  • Problemi s hodom
  • Napadaji
  • Zatajenja bubrega
  • Šok
  • Smrt

Dijagnoza

Dijagnoza meningitisa može se postaviti na osnovu istorije bolesti, fizikalnog pregleda i određenih dijagnostičkih testova.

• Krvne kulture-uzorak krvi stavlja se u posebnu posudu kako bi se videlo uzgaja li mikroorganizme, posebno bakterije.
  • Imaging metode- skeniranje glave pomoću kompjuterizovane tomografije (CT) ili magnetne rezonancije (MRI) može pokazati oticanje ili upalu.
  • Lumbalna punkcija- za konačnu dijagnozu meningitisa potrebna je analiza likvora.
  • Analiza likvora može pomoći lekaru da utvrdi koja je bakterija uzrokovala meningitis.

Terapija

Lečenje zavisi od vrste meningitisa.

Bakterijski meningitis

Akutni bakterijski meningitis mora se odmah lečiti intravenskim antibioticima, a ponekad i kortikosteroidima. To pomaže osigurati oporavak i smanjiti rizik od komplikacija, poput oticanja mozga.

Virusni meningitis

Antibiotici ne mogu izlečiti virusni meningitis, a većina slučajeva se sama poboljšava za nekoliko nedelja. Lečenje blažih slučajeva virusnog meningitisa obično uključuje: mirovanje, dosta tečnosti, lekovi protiv bolova. Ako je herpes virus izazvao meningitis, dostupni su antivirusni lekovi.