Naslovna / Bolesti / Infektivna oboljenja

Hepatitis B

20:30 - 06. 12. 2020.

Hepaptitis B je ozbilja infekcija jetre koju uzrokuje hepatitis B virus (HBV). Za neke ljude infekcija ovim virusom može postati hronična ,što znači da traje duže od 6 meseci. Hronični hepatits B povećava rizik od otkazivanja jetre, kancera ili ciroze jetre- stanja koje trajno ožiljava jetru.Većina odraslih se potpuno oporavi, čak iako su njihovi znaci i simptomi ozbiljni. Bebe i deca imaju veću verovatnoću da razviju hroničnu infekciju. Vakcina može sprečiti hepatits B.

Kako se prenosi Hepatitis B virus?

Hepatits B virus se prenosi sa čoveka na čoveka krvlju, supermom ili drugim telesnim tečnostima. Ne širir se kijanjem ili kašljanjem. Uobičakeni načini širenja su:

• seksualni kontakt
  • deljenjem (korišćenjem) igala sa zaraženom osobom
  • slučajan ubod zaraženom iglom (zdravstveni radnici)
  • sa majke na dete (trudnice zaražene HBV mogu preneti virus na benu tokom porođaja)-mešutim novorođenče se može vakcinisati kako bi se izbeglo zaražavanje gotovo u svim slučajevima.

Akutni i hronični hepatitis

Akutna infekcija HBV traje manje od 6 meseci. Imunološki sistem može ukloniti HBV iz tela i sledi potpuni oporavak u roku od nekoliko meseci. Večina ljudi koji se zaraze imaju akutnu infekciju ali to može dovesti do hronične. Hronična infekcija traje 6 meseci ili duže. To se dešava, jer imunološki sistem ne može da se izbori sa virusom. Hronična infekcija može trajati ceo život, što može dovesti do ozbiljnih bolesti kao što su ciroza i karcinom jetre.

Faktori rizika

Rizik od infekcije povećava se ako:

• ako osoba ima nezaštićen seksualni odnos sa više partnera ili sa zaraženom osobom
  • ako se dele igle tokom i.v. upotrebe droge
  • ako živite sa nekim ko ima hroničnu infekciju HBV
  • ako je novorođenče rođeno od zaražene majke
  • ako imate posao koji vas izlaže ljudskoj krvi
  • ako putujete u regione sa visokom stopom yaraye HBV (Azija,Pacifička ostrva, Afrika, Istočna Evropa)

Simptomi

Znaci isimptomi se kreću od blagih do veoma teških. Obično se pojave 1-4 meseca nakon što ste zaraženi, mada mogu da se vide i 2 nedelje nakon inficiranja. Simptomi mogu uključivati:

• bol u stomaku
  • tamni urin
  • groznica
  • bol u zglobovima
  • gubitak apetita
  • mučnina i povraćanje
  • slabost i umor
  • žuta koža i žute beonjače očiju ( žutica)

Komplikacije

Hronična infekcija HBV može dovesti do ozbiljnih komplikacija:

• ciroza jetre
  • karcinom jetre
  • insuficijencija jetre
  • druga stanja ( osobe sa HBV mogu razviti bolest bubrega ili upalu grvnih sudova)

Dijagnoza

Pored detaljne anamneze i pregleda , testovi krvi mogu otkriti znake HBV.

Ultrazvuk jetre- specijalni mod (elastografija) može pkazati količinu oštećenja jetre.

Biopsija jetre može detaljno otkriti o kom stepenu oštećenja jetre se radi.

Terapija

• Tretman za sprečavanje infekcije HBV nakon izlaganja

Injekcija imunoglobulina (antitela) koja se daje u roku od 12h nakon izlaganja virusu može pomoži da se ne razvije infekcija. Ovaj tretman pruža kratkotrajnu zaštitu, istovremeno biste trebali dobiti i vakcinu protiv HBV.

• Tretman kod akutne infekcije HBV

Ako lekar utvrdi da je infekcija HBV akutna- što znači da je kratkotrajna id a če nestati sama-možda neče biti potrebno lečenje. Umesto toga lekar može preporučiti odmor, pravilnu ishranu, dosta tečnosti. U teškim slučajevima su potrebni antivirusni lekovi ili boravak u bolnici da bi se sprečile komplikacije.

• Tretman kod hronične infekcije HBV

Većini ljudi kojima je dijagnostikovana hronična infekcija potrebno je lečenje do kraja života.Lečenje pomaže u smanjenju rizika od bolesti jetre i sprečava da infekciju prenesete drugima. Lečenje može uključivati:

• antivirusni lekovi: entekavir, tenofovir, lamivudin, adefovir, telbivudin
  • injekcije interferona: interferon alfa-2b je veštačka verzija supstance koju organizam proizvodi u borbi protiv infekcije. Interferon se ne sme koristiti tokom trudoće.
  • transplantacija jetre je opcija ako je jetra ozbiljno ugrožena.