Naslovna / Bolesti / Bolesti srca i krvnih sudova (Kardiologija)

Duboka venska tromboza

17:11 - 13. 12. 2020.

Duboka venska tromboza (DVT) nastaje kada se krvni ugrušak stvori u jednoj ili više dubokih vena, obično na nogama. Može prouzrokovati bol ili oticanje nogu ali se može javiti i bez simptoma.Tromboza dubokih vena može se razviti ako imate određeba medicinska stanja koja utiču na to kako se krv zgrušava. To se može dogoditi iako se dugi ne krećete (posle operacije ili nesreće, kada ste dugi vezami za krevet).

DVT može biti vrlo ozbiljna jer se krvni ugrušci u venama mogu osloboditi, putovati kroz krvotok i zaglaviti u plućima blokirajući protok krvi (plućna embolija).

Zašto nastaje Duboka venska tromboza?

Krvni ugrušci DVT mogu biti uzrokovani bilo čim što sprečava normalnu cirkulaciju  ili zgrušavanje krvi,kao što su povrede vena, operacija,određeni lekovi i ograničeno kretanje.

Faktori rizika

• nasledni poremečaj zgrušavanja krvi
  • produženi odmor u krevetu tokom dužeg boravka u bolnici ili paralize
  • povrede ili operacija
  • trudnoća( tokom trudnože povečava se pritisak u venama u karlici i nogama)
  • kontraceptivne pilule
  • gojaznost
  • pušenje
  • karcinom (neki oblici karcinoma povećavaju supstance u krvi zbog koji se krv zgrušava)
  • insuficijencija  srca
  • zapaljenska bolest creva (Kronova bolest ili ulcerozni kolitis)
  • porodična istorija tromboze dubokih vena
  • stariji od 60 godina su u većem riziku

Simptomi

• otok određene noge (retko dolazi do otoka na obe noge)
  • bol u nozi (često počinje na listu noge, a mogu se osetiti grčevi )
  • crvena (hiperemična) koža i osećaj toplinež

*Tromboza dubokih vena može se javiti i bez primetnih simptoma

Znakovi upozorenja i simptomi plućne embolije su:

• bol i nelagodnost u grudima,koji se pogoršavaju kada duboko udahnete ili kada kašljete
  • osećaj vrtoglavice
  • ubrzan puls
  • iskašljavanje krvi

Komplikacije

Ozbiljna komplikacija povezana sa DVT je plućna embolija, koja se javlja kada krvni sud u plućima blokira krvni ugrušak koji putuje u pluća iz dubokih vena nogu. Može biti opasna po život, stoga je važno paziti na znakove i simptome i potražiti hitnu medicinsku pomoć.

Česta komplikacija koja se može javiti nakon DVT  poznata je kao postflebitni sindrom (posttrombički sindrom). Oštečenja krvnih ugrušaka vena smanjuje protok krvi u pogođenim područjima što može prouzrokovati stalno oticanje nogu, bol u nogama i čireve na koži.

Dijagnoza

Pored anamneze i pregleda veliku ulogu u dijagnostici igra ultrazvuk (dopler), gde se meri protok krvnog suda koji je zahvaćen trombozom. Testovi iz krvi kao što je D dimer koji ako je povišen ukazuje na DVT. Može se raditi venografija (snimanje rentgenom kada je u vene ubrizgan kontrast). Kompjuterizovana tomografija i magnetna rezonanca može detaljno prikazati trombozu.

Terapija

Lečenje DVT ima za cilj sprečavanje povećanja tromba i sprečavanje njegovog otpuštanja i izazivanja plućne ambolije. Trobmoza dubokih vena najčešće se leči antikoagulantima koji utiču na razređivanje krvi. Ovi lekovi, koji se mogu uzimati u obliku tableta ili injekcija, smanjuju sposobnost zgrušavanja krvi. Oni ne razgrađuju postojeće krvne ugruške ali mogu sprečiti da se ugrušci povečaju i smanjiti rizik od nastanka više ugrušaka. Primenjuju se : heparin, enoksaparin, fragmin, fraksiparin u vidu injekcija. Ako ne možete uzimati lekove iz nekog razloga,doktor može predložiti ugradnju malog filtera u veliku šuplju venu na stomaku. Kompresivne čarape mogu da pomognu i da naprave pritisak na duboke vene nogu i da na taj način zadrše tromb.