Naslovna / Bolesti / Bolesti jetre

Hepatitis C

16:13 - 13. 12. 2020.

Hepatitis C je oboljenje koje dovodi do infekcije i zapaljenja jetre. Nastaje nakon što se osoba inficira Hepatitis C virusom, kontaminiranom krvlju. Može biti akutnog ili hroničnog toka.

Oko polovina ljudi sa hepatitisom C ne zna da su zaraženi, uglavnom zato što nemaju simptome, što može potrajati decenijama. Svaka hronična infekcija hepatitisom C započinje akutnom fazom, koja se obično ne dijagnostikuje jer retko uzrokuje simptome. Kada su prisutni znaci i simptomi, oni mogu uključivati žuticu, zajedno sa umorom, mučninom, groznicom i bolovima u mušićima. Akutni simptomi se javljaju jedan do tri meseca nakon izlaganja virusu i traju dve nedelje do tri meseca.

Svetska Zdravstvena Organizacija (SZO) procenjuje da na globalnom nivou oko 71 miliona ljudi živi sa hroničnim hepatitisom C. Za razliku od hepatitisa A i B, za hepatitis C još uvek nije pronađena vakcina.

Zašto nastaje i kako se prenosi hepatitis C ?

Infekcija HCV se širi kada krv zaražena virusom uđe u krvotok ne zaražene osobe.  Hepatitis C postoji u nekoliko različitih oblika poznatih kao genotipovi.

Bez obzira na genotip virusa preporuka za lečenje se razlikuje od virusnog genotipa.

Mogući putevi prenosa hepatitisa C su:

• Transplantacijom organa
  • Transfuzijom krvi
  • Korišćenjem zajedničkog pribora za zube ili brijača
  • U toku porođaja – sa majke na bebu
  • Seksualnim odnosom
  • Upotrebom istog pribora za injektovanje intravenskih narkotika

Faktori rizika

• Zdravstveni radnici koji su bili izloženi zaraženoj krvi
  • Ukoliko imate HIV, veći je rizik od dobijanja hepatitisa C
  • Pirsing ili tetovaža sa ne sterilnom opremom
  • Priljena transuzija pogotovo pre 1992. godine i frakcije trombocita pre 1987. godine
  • Pacijenti na hemodijalizi tokom dužeg perioda

Hepatitis C – Simptomi

Centar za prevenciju i kontrolu bolesti (CDC) navodi da 70 do 80 % ljudi sa hepatitisom C nema bilo kakve simptome. Umereni ili izraženi simptomi obuhvataju:

• Modrice i lako krvarenje
  • Umor
  • Slab apetit
  • Žuta prebojenost kože i beonjača (žutica)
  • Tamnu boju urina
  • Svrab kože
  • Slobodna tečnost u stomaku (ascites)
  • Oticanje nogu
  • Gubitak telesne težine
  • Zbunjenost, pospanost i nejasan govor (hepatična encefalopatija)
  • Krvni sudovi nalik na paukove na koži ( paučni angiomi)
Grafik sa simptomima hepatitisa C

Foto: eKlinika.rs

Komplikacije hepatitisa C

Infekcija HCV koja se nastavlja tokom mnogo godina može prouzrokovati značajne komplikacije kao što su:

• Ožiljci na jetri usled ciroze ( otežavaju funkcionisanje jetre)
  • Karcinom jetre
  • Insuficijencija jetre

Dijagnoza hepatitisa C

Lekar ne može zaključiti da li se radi o dijagnozi hepatitisa C samo na osnovu vaših simptoma, pa je jako važno da napomenete ukoliko znate da ste imali rizičan kontakt. Laboratorijski nalazi krvi se rade sa ciljem utvrđivanja postojanja bolesti. Zatim se rade analize prisustva hepatitis C virusa u krvi, kao i njegov genotip radi pravilnog odabira terapije. Takođe, rade se i ispitivanja jetrinih enzima, radi proveravanja funkcije jetre,

Kod sumnje  na oštećenje jetre potrebno je uraditi sledeća ispitivanja:

Magnetna rezonanca elastografija (MRE) je neinvazivna alternativa biopsiji. MRE kombinuje tehnologiju magnetne rezonance i zvučne talase da bi se odredilo koliko je tkivo jetre elastično (tvrdoća tkiva jetre). Tvrdoća jetrinog tkiva ukazuje na prisustvo ožiljaka na jetri (fibroza) kao rezultat hroničnoh hepatitisa C. Biopsija jetre se radi da bi se definitivno potvrdilo oštećenja jetre.

Terapija hepatitisa C

Terapija se započinje antivirusnim lekovima namenjenim uklanjanju virusa iz tela.Cilj lečenja je da u telu ne bude otkriven HCV najmanje 12 nedelja nakon završetka lečenja. Izbor lekova i dužina lečenja zavise od genotipa hepatitisa C , prisustva postojećih oštećenja jetre, drugih medicinskih stanja i prethodnih tretmana. Ako ste razvili ozbiljne komplikacije od htonične infekcije hepatitisom C, transplantacija jetre može biti opcija. Iako ne postoji vakcina protiv hepatitisa C, lekar može preporučiti da dobijete vakcinu protiv hepatitisa A i B. To su odvojeni virusi koji mogu da izazovu oštećenje jetre i komplikuju tok hroničnih hepatitisa C.