Naslovna / Bolesti / Bolesti i stanja kod muškaraca

Benigna hiperplazija prostate – BHP

14:41 - 27. 11. 2020.

Benigna hiperplazija prostate je uvećana žlezda prostate. Ona nastaje kao prirodni process starenja u životu muškarca. Prostata okružuje deo uretre ( cev koja odvodi urin i spermu iz polnog organa). Na taj način tokom uvećanja dolazi do pritiskanja uretre. To može prouzrokovati da mlaz prilikom mokrenja bude slab, isprekidan, pogotovo noću je učestalo mokrenje.

Koji su uzroci nastanka benigne hiperplazije prostate?

Još uvek nije jasno utvrdjeno koji su razlozi bujanja prostatičnog tkiva. Neki autori su sigurni da to ima veze sa normalnim hormonalnim promenama. Treba naglasiti na BHP nema nikakve veze sa karcinomom prostate (malignim tumorom) i nema veće verovatnoće da će se kod osoba sa BHP pojaviti karcinom.Početkom puberteta prostate se udvostručuje. Kasnije tokom života negde oko 25 god. Ona počinje ponovo da raste. Za većinu muškaraca ovaj rast se dešava postepeno do kraja života i dovodi do BHP.

Simptomi

• slab, isprekidan mlaz urina tokom mokrenja
  • učestalo noćno mokrenje
  • osećaj nedovoljunog pražnjenja bešike
  • inkontinencija (gubitak kontrole sfinktera i nevoljno mokrenje)
  • dizurija (bol pri mokrenju)
  • hematurija(prisutnost krvi u mokraći)

Dijagnoza

Pored porodične i lične anamneze  digitorektalni pregled ima veliku ulogu. Takodje lekar može tražiti laboratorijske analize krvi za proveru rada bubrega, zatim PSA (prostate specifičan antigen) visok nivo PSA može biti uzrok uvećane prostate.Analize urina u potrazi za infekcijom. Takodje u dijagnozi veliku ulogu može imati UZ (ultrazvuk mokraćne bešike i prosate). Može se meriti brzina protoka urina,i merenje zaostalog urina.

Terapija

Način lečenja zavisi od starosti, opšteg zdravlja,veličine prostate i načina na koji BHP utiče na pacijenta. Ako simptomi ne smetaju previše može se odložiti lečenje i pratiti dalje.

Promene životnog stila, podrazumevaju smanjenje konzumiranja kofeina i alkohola. Takodje mogu se raditi vežbe za jačanje dna karlice (kegelove vežbe). Lekar može predložiti i terapiju lekovima. Neki lekovi deluju tako što opuštaju mišiće prostate i bešike, dok drugi pomažu u smanjenju prostate. Nekima je potrebna i kombinacija lekova da bi se postigli najbolji rezultati. Transuretralna resekcija prostate TURP je najčesći hirurški kod benign hiperplazije prostate.